تبدیل مراکز درمانی دولتی به گورستان تجهیزات آزمایشگاهی

 دکتر علی صادقی تبار در آستانه برپایی سومین کنگره فناوری های نوین آزمایشگاهی، افزود: با توجه به اینکه تجهیز مراکز پزشکی و درمانی به فناوری های نوین پزشکی و آزمایشگاهی منوط به بکارگیری نیروهای انسانی متخصص از یک سو و از سوی دیگر تامین هزینه های مربوط به خرید کیت و مواد مصرفی این دستگاه ها و نیز تامین هزینه های تعمیر و نگهداری آن هاست به دلیل کمبود نیروی انسانی متخصص در مراکز دولتی و تامین نشدن اعتبار برای هزینه های بعدی کیت و ملزومات مصرفی دستگاه های جدید، سرمایه گذاری در این زمینه عملا اتلاف منابع است.

وی با اشاره به اینکه کشورهایی از سیستم های درمانی کارآمد برخوردارند که به جای تزریق مستقیم منابع به مراکز درمانی عمومی به اصلاح سرانه درمان پرداخته اند، تصریح کرد: از آنجا که تزریق منابع مالی از سوی دولت به مراکز خدماتی – درمانی اقدامی مقطعی و شوک آور است از کارایی چندانی برخوردار نبوده، تنها اقدام اساسی در این حوزه اصلاح تعرفه ها از طریق اصلاح سرانه درمان است.

به گفته صادقی تبار، سیستم های آزمایشگاهی بخش دولتی به دلیل بضاعت اندک مالی و کمبود نیروی انسانی متخصص، قادر به ارایه خدمات با کیفیت مناسب نیستند؛ از سوی دیگر دولت در نظر دارد در زمینه تجهیز، راه اندازی و توسعه مراکز جدید خدماتی – درمانی سرمایه گذاری هنگفتی انجام دهد که این اقدام با برنامه های دولت مبنی بر منع گسترش بدنه اجرایی بخش دولتی منافات دارد.

وی اظهار داشت: دولت می تواند با تعامل با انجمن های علمی – صنفی آزمایشگاهی و آزمایشگاه های بخش خصوصی از توان این مراکز که عمدتا از امکانات مناسب و تجهیزات نوین برخوردارند، استفاده کند و انجمن های مذکور آمادگی هر نوع همکاری را با دولت در این زمینه دارند.

عضو کمیته علمی سومین کنگره فناوری های نوین آزمایشگاهی با تاکید بر رشد سرعت تکنولوژی به ویژه در بخش خدمات آزمایشگاهی گفت: از آنجا که برخی از این سیستم ها به دلیل ورود تکنولوژی های جایگزین در کمتر از ۵ سال از گردونه فعالیت خارج می شود و در برخی موارد عمر مفید این تکنولوژی ها حداکثر به ۵ سال می رسد،  لازم است در تعیین قیمت تمام شده خدمات مرتبط لحاظ شود.

وی افزود: از سوی دیگر هر روز شاهد ورود تجهیزات جدیدتر با امکانات مناسب تری به بازار تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی هستیم که به منظور بهره مندی مطلوب تر از این سیستم ها، استفاده از توان تجهیزاتی بخش خصوصی کمک موثری به اجرایی شدن برنامه های توسعه ای دولت خواهد کرد.

صادقی تبار با ابراز خرسندی از برگزاری سومین کنگره فناوری های نوین آزمایشگاهی خاطر نشان ساخت: از آنجا که یکی از سه رکن اساسی یک آزمایش صحیح در آزمایشگاه های تشخیص طبی، بهره گیری از تکنولوژی روزآمد است، توجه به انتخاب و استفاده از تکنولوژی های نوین در دستیابی به کیفیت در خدمات آزمایشگاهی امری ضروری است که این امردر کنار نیروی انسانی و کیت های با کیفیت می تواند، نقش مهمی در ارایه خدمات با کیفیت بالا داشته باشد و برگزاری این کنگره می تواند، گام موثری برای معرفی هر چه بیشتر و بهتر این فناوری ها به جامعه آزمایشگاهیان کشور باشد.

به گزارش مهر،سومین کنگره فناوری های نوین آزمایشگاهی با رویکرد پزشکی آینده نگر ۱۲ تا ۱۴ مهر ماه امسال در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا