گسترش صنعت گردشگری به راحتی جای درآمدهای نفتی کشور را پر می کند

با توجه به رشد روز افزون گردشگری و درآمدهای حاصل از آن این صنعت می تواند نقش مؤثری در ساختار اقتصادی، افزایش درآمد سرانه خانواده ها، رونق بازار محصولات گردشگری و ایجاد مشاغل مستقیم و وابسته ایفانماید.  همچنین این صنعت می تواند نقش بسزایی در تقویت تعاملات فرهنگی میان دولت ها و مردمان مناطق مختلف و برقراری ارتباط با جوامع میزبان و محلی و گسترش و توسعه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی داشته باشد. قابلیت های صنعت گردشگری همگان را به این نتیجه رسانده است که این صنعت راه میانبری برای توسعه اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و تولید ثروت در کشورهای صنعتی بوده و درآینده نزدیک گردشگری به عنوان یکی از مهم ترین شاخص اقتصادی هر کشور تبدیل خواهد شد.

از طرفی مقایسه بین گردشگران داخلی و خارجی در این صنعت بیانگر اهمیت آن در توسعه اقتصاد داخلی کشورها است به گونه ای که بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری ، نسبت گردشگران داخلی به خارجی، ۱۰ به ۱ است. آثار مستقیم حاصل از صنعت گردشگری واختصاص ۶درصد از GDP جهانی به این صنعت، نمایانگر تخصیص یک شغل از هر ۱۵ شغل به این بخش است و در صورتی که آثار غیر مستقیم مدنظر قرار گیرد حدود ۱۰ درصد از GDP جهانی و اختصاص یک شغل از هر ۹ شغل در سطح دنیا، به این صنعت مربوط می شود.همچنین مجمع جهانی اقتصاد،بانک جهانی وسازمان تجارت جهانی صنعت گردشگری را از اثرگذارترین شیوه های مبارزه بافقر ورکن اصلی توسعه پایدار برای توسعه اقتصادی واجتماعی به جوامع معرفی کرده اند.مراجع وسازمانهای اقتصادی برای 10سال آتی نرخ رشد بین 4تا5درصدرابرای این صنعت پیش بینی نموده اند که این میزان 5/.تا5/1درصد بیش از نرخ رشدمتوسط اقتصادجهانی است. با این اوصاف صنعت متنوع گردشگری به عنوان یکی از منابع اصلی اشتغال زایی،درآمد ،شکوفایی اقتصادی وتوسعه زیرساخت های بسیاری از کشور های جهان بشمار می آید.ازاین رو اکثرکشورهاامروزه در رقابتی تنگاتنگ در بهره گیری ازمزایای حاصل ازتوسعه این صنعت می باشند ازسوی دیگر یکی  از موارد اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند عدم اتکا و وابستگی به نفت است که توجه ویژه به صنعت گردشگری می تواند شعار اقتصاد بدون نفت را ممکن سازد. لذابا توجه به آنکه گردشگری یکی از مطمئن ترین و ارزان ترین منابع کسب درآمد ارزی است، بی تردید گسترش این صنعت در ایران می تواند به راحتی جای درآمدهای نفتی را پر کند. این صنعت نه تنها در پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی نقش دارد بلکه صنعتی پاکیزه و فاقد آلودگی است و در عین حال اشتغالزایی بالایی دارد. امروزه مشاهده می کنیم که کشورهای صنعتی وپیشرفته تمام نیروی خود را در جهت جذب گردشگر به کار می برند، که این مورد بیانگر جایگاه این صنعت در اقتصاد است به طوری که بسیاری از سیاستگذاران، توسعه گردشگری را به دلیل کاربر بودن این صنعت، سیاست مطلوبی برای کاهش بیکاری در مناطقی روستایی و کمتر توسعه یافته که در سایر بخش ها فرصت های اندکی دارند می دانند. این صنعت مي تواند به طور قابل توجهي سبب توسعه مناطق روستايي و خصوصاً نقاط دور افتاده اي شود كه اكثر مردم فقير جهان را در خودجای داده است.

با توجه به اهمیت روز افزون این صنعت، اختصاص یکروز تحت عنوان روز گردشگری توانسته فرصتی برای جلب توجه بیشتربه سوی این بخش عظیم صنعتی و پتانسیل های نهفته آن فراهم آورد. این نام گذاری ها و گردهمایی هایی که در این راستا صورت می گیرد نشان از اهمیت موضوع دارد و بهانه ای است برای گردهم آمدن متخصصان، اندیشمندان، مسئولان ، سیاستگذران،برنامه ریزان ومجریان این حوزه و علاقمندان به توسعه گردشگری.

براین اساس نظربه اهمیت موضوعات مرتبط وبا اهمیت با مقوله صنعت گردشگری در عرصه های بین المللی ولزوم توجه کشورها واعضای وابسته به سازمان جهانی جهانگردی باهدف فرهنگ سازی وفراهم آوردن بسترهای لازم درکشورهای مختلف جهان هرساله درروز27سپتامبرروزجهانی جهانگردی ،شعاری متناسب با موضوعات پیش روی وچشم اندازی برای آینده فعالیت های گردشگری بانگاه همراهی وهمکاری دولت ها وجوامع میزبان ومحلی دربرنامه های توسعه گردشگری تبیین واعلام می گردد.شعارامسال سازمان جهانی جهانگردی"یک میلیاردگردشگر=یک میلیاردفرصت"نامگذاری شده است وبصورت نمادین این روز در کشور"بورکینافاسو"جشن گرفته می شود.

انتظارمی رود روز جهانی جهانگردی درکشورعزیزمان ایران موجبات همدلی ،همراهی وهمکاری بیشتر میان سازمانها،بخش های دولتی وخصوصی فعال درعرصه گردشگری گردد وبااسیب شناسی عملکرد وبرنامه های حوزه های مختلف،بسترهای لازم برای توسعه گردشگری خارجی وداخلی فراهم آید.

باعنایت به سیاست های کلی برنامه پنج ساله ششم ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری درتاریخ 9/4/1394وتوجه به بند 50(توسعه پایدارصنعت ایرانگردی به گونه ای که ایرانگردهای خارجی تاپایان برنامه ششم حداقل به پنج برابر افزایش یابد.) به عنوان نقشه راه وچشم انداز افق آینده توسعه صنعت ایرانگردی و گردشگری لازم وضروری است.

تهیه وتدوین طرح جامع گردشگری جمهوری اسلامی ایران ازسوی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری باهمکاری دانشگاههاومتخصصین این حوزه وهمچنین بهره مندی ازتجربه های موفق کشورهای پیشرو وتوسعه یافته در عرصه گردشگری وتعامل باسازمان جهانی جهانگردی(unwto)وکمک های فنی واعتباری ،علمی وآموزشی این سازمان درانجام طرح جامع (علاوه برتهیه وتدوین ومطالعه) دربرنامه ریزی ،اجراونهایتا"نظارت برحسن اجرای آن می تواندجمهوری اسلامی ایران را به اهداف سند چشم انداز وسیاست های ابلاغی ازسوی مقام معظم رهبری ونیز برنامه ششم توسعه سیاسی، فرهنگی،اجتماعی واقتصادی به جایگاه مناسب وشایسته دست یابد.

امید آنکه با عنایت به موارد مطرح شده، بتوان بیش از پیش از توانمندی هاوجاذبه های بی نظیر آشکار وپنهان و ارزشمند گردشگری بهره گرفته و درمسیر رشد و توسعه همه جانبه جای جای مناطق ایران عزیز همت گماریم.

                                                                                                                           

 دکتر منوچهرجهانیان/ رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم وفرهنگ

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا