نقش وضعیت روحی و عصبی در ابتلا به کمردرد

سینا پرس : مطالعات جدید نشان می دهد علاوه بر انجام فعالیت های سنگین و فیزیکی ، در برخی موارد خستگی و شرایط نامناسب روحی نیز در ابتلا به کمرد درد به ویژه در دردهای بخش های تحتانی ستون فقرات ، دخالت دارد .  در این پژوهش ها همچنین محققان دریافتند که احتمال بروز درد کمر ،  در ساعات میانی بین هفت صبح تا دوازده ظهر بسیار بیشتر از سایر مواقع است .

در همین رابطه مانوئل فریرا Manuela Ferreira از پژوهشگران دانشگاه سیدنی اعلام کرد :  درک و شناخت فاکتور ها و مولفه های بالا برنده ریسک کمر درد و کنترل این مولفه ها ، نخستین و مهمترین قدم در پیشگیری از کمر درد و درد های ستون فقرات است .

وی همچنین تصریح کرد : مطالعات و پژوهش های ما نخستین تحقیقاتی است که طیف وسیعی از عوامل دخیل در کمردرد را مورد مطالعه قرار داده و روش های اصلاح و درمان این عارضه را نیز بررسی کرده است .

این مطالعات از این منظر دارای اهمیت است که بر اساس آمارهای رسمی سازمان بهداشت جهانی ، در حدود ده درصد مردم دنیا تجربه کمر درد های شدید و یا مزمن را در زندگی خود داشته و در بسیاری از مواقع این موضوع منجر به از کار افتادگی و ناتوانی ان ها می شود .

در این مطالعات ، پژوهشگران به بررسی شرایط و وضعیت 999 بیمار مبتلا به کمر درد های وخیم که جهت درمان به مراکز پزشکی سیدنی مراجعه کرده بودند پرداختند . گفتنی است این مطالعات در فاصله زمانی مابین سال های 2011 و 2012 میلادی انجام شد .

پژوهشگران از تمامی افراد مورد مطالعه درخواست کردند که کلیه رفتارها و حرکات فیزیکی و حالات روانی خود را طی نود و شش ساعت گذشته و پیش از شروع کمر درد خود عنوان کنند .

نتیجه این تحقیقات نشان می دهد که بروز کمردرد در بخش های تحتانی ستون فقرات طیف وسیعی از محرکه ها را شامل می شود .  در این مطالعات ، دو و هفت دهم درصد دردها تنها در پی انجام فعالیت های سنگین فیزیکی رخ داده و در بیست و پنج درصد مواقع ، این فعالیت فیزیکی همراه با مشکلات روحی و اختلالات عصبی بوده است .

از سوی دیگر در این تحقیقات مشخص شد فاکتور سن نیز در ابتلا به کمردرد با توجه به  نوع و میزان انجام فعالیت های فیزیکی تاثیر فراوانی دارد .

در خاتمه دکتر مانوئل فریرا الکید کرد : درک و شناخت کافی از عوامل و مخاطرات قابل پیشگیری که منجر به بروز کمر درد می شوند ، گام مهمی برای کنترل و پیشگیری از دردهای ستون فقرات در سطح جهان محسوب می شود .

نتایج این تحقیقات و گزارش کامل اقدامات انجام شده توسط این تیم پژوهشی در اخرین شماره مجله Arthritis Care & Research.  منتشر شده است .