اصلاح روش های آبیاری اولویت برنامه های احیای دریاچه ارومیه است

اسماعیل جبارزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در حاشیه جلسه شورای فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه، با اشاره به مصرف بیش از 90 درصد آب در بخش کشاورزی، بر اهتمام مردم و کشاورزان در جهت صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی تاکید کرد.
وی با بیان اینکه بر اساس برنامه های احیای دریاچه ارومیه باید 40 درصد در مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه صرفه جویی کنیم، افزود: لازمه این امر، تغییر روش های آبیاری است که امیدواریم مردم و کشاورزان در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند.
جبارزاده اضافه کرد: دولت در استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی صد درصد هزینه های مربوط به اصلاح روش های آبیاری را پرداخت می کند، به شرطی که آب حاصل از صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی به پیکره دریاچه ارومیه سرازیر شود.
استاندار آذربایجان شرقی بر آمادگی مدیریت استان در این راستا تاکید و با مهم ارزیابی کردن نقش ائمه جمعه و جماعات در همراه سازی مردم با برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی بدون کمک مردم امکان پذیر نیست و انتظار داریم در شش ماهه دوم سال جاری با همکاری مردم و کشاورزان، صرفه جویی 40 درصدی را تحقق بخشیم.
وی با اشاره به برنامه ها و وظایف دستگاه های اجرایی استان در جهت احیای دریاچه ارومیه، اظهار داشت: وظایفی که در سال 93 بر عهده دستگاه های استان بود انجام شده و برنامه های سال جاری نیز با جدیت در حال انجام است.
جبارزاده از لایروبی تمام رودخانه های واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: طرح انتقال فاضلاب برخی از شهرها مانند تبریز و بناب به دریاچه ارومیه نیز در حال اجراست.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: هم اکنون تمام آب آجی چای به دریاچه ارومیه می ریزد و به هیچ عنوان برداشتی از این رودخانه انجام نمی شود.
جلسه شورای فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز، دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه، استاندار آذربایجان شرقی، مدیران دستگاه های اجرایی ذیربط، ائمه جمعه، فرمانداران و بخشداران حوضه آبریز دریاچه ارومیه و جمعی از فعالان و کارشناسان بخش کشاورزی در تبریز برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا