ورزش و رژیم غذایی توانایی باروری را در زنان مبتلا به اختلال هورمونی بهبود می بخشد

 سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) شایع ترین علت ناباروری در زنان است. اختلال PCOS زمانی روی می دهد که میزان ترشح هورمون های مردانه مانند تستوسترون، در زنان بیشتر از حد نرمال باشد. این حالت سبب شکل گیری کیست تخمدان می شود. درد لگن، افزایش وزن، آکنه، رشد موهای زاید، کاهش قابلیت باروری، از مهمترین علایم این اختلال محسوب می شوند. در حال حاضر تنها راه درمان این بیماری، استفاده از قرص های ضد بارداری در دوره های کوتاه زیر نظر پزشک است تا با تنظیم هورمون ها، بارداری امکان پذیر باشد.
مطالعات محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در 149 زن 20 تا 40 ساله نشان می دهد که رژیم غذایی و ورزش در رفع اختلال PCOS و بهبود باروری موثر هستند.
به گزارش ایرنا،کاهش وزن و ورزش، سبب کاهش تری گلیسیرید خون و افزایش حساسیت بدن نسبت به انسولین می شود و سبب می شود درمان های رایج موثر تر باشند. کاهش وزن و ورزش باید قبل از بارداری آغاز شود و در حین بارداری نیز ادامه داشته باشد. 
حدود پنج هزار زن در آمریکا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند. احتمال بستری شدن زنان مبتلا به PCOS در بیمارستان دو برابر بیشتر از زنان دیگر است و این افراد بیشتر در معرض بیماری هایی نظیر دیابت، بیماری های قلبی و سرطان رحم قرار دارند.
نتایج این تحقیقات در نشریه Clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا