گزارش تصویری و تحلیل فنی مسجد جامع رشتخوار

مسجد جامع رشتخوار شامل یک ایوان و یک شبستان با پلان 4 ضلعی است که در ساخت آن از مصالح آجر و خشت خام با اندود گچ استفاده شده  است .  شبستان بنا 14 متر عرض و 8 متر طول دارد و مرمت آن از سال 1373 آغاز شده و به طور متناوب ادامه دارد . ایوان مسجد که طاق آن به کلی فرو ریخته است در جنوب گنبد خانه قرار گرفته به صورتی که در سمت چپ آن گنبد خانه و در سمت راست ، شبستانی نیمه مخروبه قرار گرفته است .

در مقابل این سه قسمت ، صحن  فعلی مسجد واقع شده که در آن تعداد 10 پایه ستون دیده می شود که نشان می دهد این محل شبستان ستون دار مسجد بوده است . تزئینات این ایوان آجری و ساده بوده که در هر ضلع آن دو طاق که در سمت چپ به گنبد خانه و در سمت راست به شبستان جانبی منتهی می شود .

در انتهای ایوان محل  محراب  قرار  دارد که در حال حاضر محرابی در آن دیده نمی شود .  گنبد بنا نیز آجری است که در هر ضلع ، دارای نورگیر است  و بنا در بخش انتقالی و به وسیله اجرای گوشه سازی از چهار ضلعی به هشت ضلعی و سپس به دایره تغییر شکل داده است .

بر روی دیوار سمت راست ایوان و رو به صحن ، تعداد 10 حفره به صورت نامنظم دیده می شود که  در  برخی از آن ها آثار چوب وجود دارد . این حفره ها نشان دهنده ساخت داربست در کالبد بنا هستند . این روش در  در قرون میانی اسلامی رایج بوده و مشابه آن در بسیاری از بناهای تاریخی این دوره از جمله در گنبد سلطانیه دیده می شود . در این روش همزمان با پیشرفت ساخت بنا در لا به لای دیواره ها از تیرهای چوبی عمود بر دیوار به عنوان داربست ایتفاده می شد . در نهایت این چوب ها بریده شده و روی مقطع آن با تزئینات ( معمولا لایه های گچ ) پوشانده می شدند .

در حال حاضر ورودی های گنبد خانه از سمت ایوان مسدود شده اند  و از طاق ایوان نیز تنها قوس پیشانی آن سالم مانده و به صورت کامل مرمت شده است و سایر بخش های ایوان در طاق ریخته اند .

گزارش تصویری و تحلیل فنی : احسان محمدحسینی – فاطمه کردی        

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا