انگور قرمز در پیشگیری از سرطان روده موثر است

انگور قرمز مملو از آنتی اکسیدان است ولی تحقیقات جدید نشان می دهد که بیشتر خواص این ماده به دلیل ترکیباتی به نام رسوراترول است که خاصیت ضد سرطانی دارد.

آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که باعث محافظت در برابر آسیب سلولی ناشی از مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد می‌شوند.

رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی با پوسته الکترونی ناقص هستند که در همه جا، هوایی که تنفس می‌کنیم، در موادی که در اطراف ما هستند و در داخل بدن ما وجود دارند و می‌توانند با تخریب سلول‌های بدن و انتشار مواد سمی به بافت‌های اطراف خود خسارات جبران ناپذیری به بدن وارد می‌کنند.

حاصل فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن انواع سرطان، دیابت، نارسایی‌های قلبی، آسیب‌های مغزی، مشکلات عضلانی، پیری زودرس، آسیب‌های چشمی و در کل ضعف سیستم ایمنی بدن است.

علاوه بر انگور قرمز، زغال اخته و تمشک نیز دارای این ترکیب هستند. این ترکیب زمانی تولید می شود که گیاه در برابر حمله انواع قارچ و باکتری قرار می گیرد.

در ادامه این تحقیقات آمده است که این ترکیب از بیماری های قلبی جلوگیری کرده و مانع از بروز التهاب در بدن می شود.

به گزارش پزشکان بدون مرز،در حال حاضر رسوراترول موجود در پوست انگور قرمز یکی از مکمل های گران قیمت استفاده شده در انواع محصولات آرایشی و بهداشتی است و مهمترین ویژگی آن مبارزه با فرآیند پیری سلول ها، به ویژه سلول های پوست است.

در این تحقیقات آمده است که دوز پایین این ترکیب، نسبت به دوز بالا اثربخشی بیشتری دارد.

سرطان روده سومین سرطان شایع در جهان و چهارمین علت مرگ ناشی از سرطان است. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، در سال ۲۰۱۱ میلادی ۵۱ هزار و ۷۸۳ نفر بر اثر این بیماری جان خود را در آمریکا از دست دادند.

نتایج این تحقیقات در نشریه Science Translational Medicine منتشر شده است.