استفاده از فناوری های روز برای ایجاد ارزش افزوده بالا در صنایع هوایی

صنایع هوایی و هوانوردی یکی از صنایع پیشرو و با ارزش افزوده بالا در جهان است که رشد آن می تواند بسیاری از چرخ های صنعتی و اقتصادی کشورها را به گردش درآورد. هم اکنون شمار اندکی از کشورهای پیشرفته در جهان در این عرصه توانمند هستند و تولیدات خود را به دیگر کشورها عرضه می کنند.

در چند سال اخیر کشور ما نیز در این زمینه موفقیت های قابل قبولی کسب کرده و در تلاش است تا توانایی های خود را در عرصه صنایع هوایی و هوانوردی ارتقا دهد. بی تردید شرایط پساتحریم و گسترش همکاری های بین المللی ایران، فرصت مغتنمی برای صنعت هوایی و هوانوردی است تا خود را به جمع کشورهای پیشرو در این عرصه برساند و با حضور در بازارهای جهانی، به رشد اقتصادی کشور کمک کند. بنابراین توجه هرچه بیشتر به این صنعت به عنوان یک صنعت دانش بنیان، علاوه بر ایجاد اشتغالزایی بالا، مزیت های اقتصادی بسیاری هم برای کشور به ارمغان خواهد آورد.   

دکتر منوچهر منطقی؛ دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: هر وقت با دانشمندان صحبت می کنیم می گویند اگر ما سرمایه و نیروی انسانی کافی در اختیار داشته باشیم، اقتصادمان پیشرفت می کند. در صورتی که این تصور نادرست است. تجربه بسیاری از اقتصادها از جمله اقتصاد خود ما نشان می دهد که با وجود انجام سرمایه گذاری و در اختیار داشتن نیروی انسانی، پیشرفت زیادی حاصل نشده است.

وی افزود: در اقتصاد دانش بنیان گفته می شود که در کنار سرمایه و نیروی انسانی حتما می بایست فناوری هم به کار گرفته شود. اگر فناوری هم به این مجموعه وارد شود، آنگاه اقتصاد دانش بنیان محقق خواهد شد که ارزش افزوده زیادی به همراه خواهد داشت.

منطقی خاطرنشان کرد: در بخش صنایع هوایی به دنبال این هستیم که در کنار سرمایه گذاری و استفاده از نیروی انسانی توانمند، از فناوری های روز چه در بخش داخلی و چه بین المللی هم بهره بگیریم و انشاالله شاهد خواهید بود که در سال های آینده ارزش افزوده بالایی در این بخش به وجود می آید.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی در پاسخ به این پرسش که برنامه شما برای شرایط پساتحریم در صنایع هوایی چیست و چگونه می خواهید از این فرصت استفاده کنید؟ گفت: به عنوان اولین اقدام، این فکر را در سطح مسوولان کشور ایجاد می کنیم که اگر می خواهند خریدی انجام بدهند حتما خریدها را تجمیع کنند. وقتی خریدها تجمیع شود، طرف مقابل حاضر است که در کنار این خریدها بیاید و همکاری فناوری داشته باشد. حاضر است در کنار این خریدها بخشی از بازار خود را به فرض در قطعه سازی به ما بدهد. خوشبختانه تا به حال در این زمینه موفق بودیم و اگر چنین اتفاقی بیفتد، ضمن اینکه از فضای جدید به وجود آمده نیازهای خود را برطرف می کنیم، مجموعه ای به وجود می آوریم که خود ارزش افزوده ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم که از توانایی های خود در عرصه طراحی و ساخت برای همکاری های مشترک استفاده کنیم و پروژه های مشترک تعریف کنیم.

منطقی در پایان افزود: در حال حاضر با کشور روسیه در بخش های مختلف هواپیما، بالگرد و پهبادهای تجاری همکاری هایی را شروع کردیم و مطمئنا اگر بتوانیم این الگو را به خوبی پیاده سازی کنیم، می توانیم آن را با دیگر کشورها از جمله هند و چین و حتی کشورهای اروپایی تعمیم دهیم.       

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا