اعلام جزئیات پروژه اکتشاف مریخ توسط هندوستان

سازمان فضائی هندوستان که طی سال گذشته توانسته بود یک فضاپیمای کاووشکر را با موفقیت به سیاره مریخ برساند ، در تلاش برای ادامه  این ماموریت و شناسائی بیشتر این سیاره است . بر اساس گزارش های رسمی ، یکی از مقامات ارشد سازمان فضائی هندوستان در این  اعلام کرد : " اجرای ماموریت دوباره کشف مریخ به زمان زیادی نیاز دارد و با توجه به اینکه ما هیچ تجربه منفی و شکست خورده ای در این زمینه نداریم ، امکان تداوم  این پروژه وجود دارد . "

در همین رابطه  ای . اس کومار A.S. Kumar مدیر مرکز برنامه ریزی پژوهش های فضائی هندوستان Indian Space Research Organisation در نشست ویژه خبری در شهر بنگلور به خبرنگاران گفت  : " به نظر می رسد پروژه اکتشاف مریخ برای چند سال اینده انجام شده و ادامه داشته باشد . در حال حاضر ما مشکلی در این رابطه نداریم . "

وی در ادامه توضیحات خود افزود : " برنامه ریزی ما برای نخستین کاووشگر مریخ ، شش ماهه بود . کارشناسان ما پیش بینی می کردند که پس از پایان ماموریت و فعالیت های اکتشافی ، مقدار زیادی سوخت در فضاپیما باقی نماند . برخلاف انتظار ما ، در حال حاضر مقدار زیادی سوخت در کاووشگر مریخ ما وجود داشته و تمامی سیستم های این کاووشگر به خوبی کار می کنند . به همین دلیل ما برای مدتی طولانی با مشکل رو به رو نخواهیم بود . "

در خاتمه لازم به توضیح است که  آژانس فضائی هندوستان در تاریخ پنجم نوامبر سال 2013 میلادی موفق شد نخستین کاووشگر فضائی خود را جهت مطالعه مریخ به این سیاره اعزام کند و این فضاپیما که هزینه ساخت و تولید آن بسیار اندک بوده و در مقایسه با نمونه های مشابه ساخته شده توسط سایر کشور ها از جمله ایالات متحده آمریکا ، بسیار اقتصادی تر محسوب می شود ، در تاریخ بیست و چهارم سپتامبر سال 2014 میلادی به مدار مریخ رسیده و در آن مستقر شد .