وقتی کبد حتی با برنج و شیرینی هم چرب می شود

 کبد یا جگر به عنوان پالایشگاه بدن شناخته شده است و در سوخت و ساز بدن و گوارش نقش اصلی دارد. این عضو بسیار مفید، دومین عضو مهم بدن است چرا که وظیفه ی فیلتر کردن سموم بدن را از جریان خون دارد.
 
دکتر شهرام آگاه فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران گفت: مهمترین علت بیماری کبد چرب ، زندگی کم تحرک و ماشینی،کم شدن ورزش، تغییر آداب های غذایی به ویژه خوردن چربی ها،خوردن فست فود، کم کردن سبزی ومیوه در رژیم غذایی و بعضی ازانواع هپاتیت است.
 
برنج متهم ردیف اول کبدچرب
یکی از موادخوراکی که طرفداران بسیاری دارد و به اشکال متفاوت در طبخ غذاها استفاده می‌شود، برنج است. با آنکه اکثر مصرف‌کنندگان به این مساله واقف هستند که زیاده‌روی در مصرف آن با بروز چاقی ارتباط دارد ولی همچنان این ماده غذایی جزو پرمصرف‌ترین‌ غذاها به شمار می‌رود. با این حال از نظر متخصصان طب سنتی، با افزودن برخی از ترکیبات به برنج می‌توان از خاصیت‌ چاق‌کنندگی آن کاست.

درواقع برنج یکی از عوامل اصلی چاق شدن و ابتلا به کبدچرب به شمار می‌رود و علت آن مزاج سرد و تری آن است. با این حال اگر با مواد غذایی دارای مزاج گرم و خشک مخلوط و مصرف شود، مزاج و سردی و تری آن از بین می‌رود.

 
مصرف هر نوع ماده غذایی اعم از پنیر، برنج، انواع شیرینی جات اگر از روی اصول و زیر نظر پزشک مصرف نشوند در صورت زیاده روی در مصرف آن ها باعث بروز چاقی و درنهایت کبد چرب می شوند.
 
 
چه علائمی دارد؟
افراد در هر سنی می توانند به کبد چرب مبتلا شوند؛ حتی کودکانی که تحرک ندارند و پرخوری می کنند نیز به کبد چرب مبتلا می شوند. کبد چرب در افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر دیده می شود. مبتلایان به کبد چرب، بدن سست و لختی دارند و معمولاً پوست شان سفید است. این گروه بعد از خوردن غذای چرب و سنگین احساس درد و سنگینی در قسمت راست و بالای شکم می کنند، ضمن اینکه حس کرختی و سنگینی در کل بدن هم احساس می شود. پوست مبتلایان به کبد چرب شادابی و طراوت ندارد و معمولاً نوعی بدرنگی در پوست ایجاد می شود. سرد بودن بدن یکی دیگر از علائم ابتلا به کبد چرب است، طوری که این افراد از گرمایی بودن شکایت دارند ولی در واقع با لمس بدن، سردی بدن کاملاً احساس می شود.
 
 
برنامه های پزشکی و همراه با دارو برای پاکسازی این عضو مهم وجود دارد، اما در کنار آن راه های طبیعی و تغییرات ساده ای در شیوه ی زندگی می تواند کاری کند که کبدی سالم و تمیز داشته باشید.
 
لاغری سریع هم موجب بروز کبدچرب می شود
لاغری سریع نیز خود یکی از عوامل زمینه ساز ابتلا به کبد چرب است. کاهش وزن باید به تدریج و در یک بازه زمانی مناسب انجام شود و مناسب ترین آن کم کردن نیم تا یک کیلو وزن در هفته است.
 
 
این خوراکی ها دوست کبدند
گیاهان طبیعی مانند باباآدم و ریشه ی قاصدک برای خلاص شدن بدن از سموم باقی مانده در کبد می شوند و عملکرد کبد را ارتقاء می دهند. این مکمل ها بصورت قرص و یا چای های گیاهی یافت می شوند.
 
 
گردو شامل اسید آمینه و اسیدهای چرب امگا 3 است که برای پاکسازی کبد از آمونیاک کمک می کند.
 
 
گریپ فروت میوه غنی از ویتامین سی C و آنتی اکسیدان هاست، که هردو باعث سالم سازی کبد می شوند. گریپ فروت با افزایش آنزیم های سم زدایی در کبد و دارای یک ترکیب فلائونوئید موسوم به naringenin برای سوزاندن چربی در کبد به جای ذخیره ی آن می شود.
 
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ؛دکتر شهرام آگاه برای کنترل کبد چرب توصیه کرد: یکی ازمهم ترین توصیه هابرای افرادی که دارای کیدچرب هستند و وزن بالادارند؛ کاهش وزن است که در5روزدرهفته به مدت 30دقیقه درروز پیاده روی کنند به شرط اینکه همراه با افزایش ضربان قلب  همراه باشد ؛و همچنین افزایش مصرف سبزی،میوه تازه و کم کردن چربی و فست فود فراموش نشود.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا