جلوگیری از سرقت علمی و به اشتراک گذاشتن ایده ها با انتشار مقالات

دکتر محمود نیلی احمدآبادی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر اهمیت انتشار مقالات علمی برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و هم افزایی بیشتر، گفت: این تصور که می توان مقاله را از پژوهش جدا کرد و اینکه مقاله به خودی خود مهم نیست، تصوری نادرست است. مقاله بسیار باارزش است و اگر شما تحقیقی بکنید و نتوانید آن را در سطح جهانی منتشر کنید و جهان نپذیرد که این کار شما یک کار نوین بوده، این نشانه ضعف پژوهش است. هیچ پژوهش کاربردی بدون پشتوانه پژوهش های بنیادی و علمی نمی تواند انجام شود. چون آن دیگر پژوهش نیست و می شود کپی کاری. پس مقاله بخش جدایی ناپذیر از پژوهش است و قوی ترین کاری که پژوهشگر می تواند انجام دهد این است که ایده هایش را روی کاغذ بیاورد و دیگران آن را تایید کنند. نوشتن مقاله یکی از بالاترین مرتبه های علمی برای یک محقق است چون همه ما می توانیم صحبت کنیم اما مهم این است که صحبتمان را به صورت موجز و موثر و قابل دفاع و ماندگار در تاریخ روی کاغذ بیاوریم.

رییس دانشگاه تهران افزود: اگر بخواهیم کل توسعه علمی را تنها در قالب مقالات ببینیم و همه چیز را به آن گره بزنیم، این یک افراط است. بنابراین پژوهشگری نمی تواند بگوید من پژوهشگرم بدون اینکه مقاله ای چاپ کرده باشد. چراکه هدف از انتشار مقاله به اشتراک گذاشتن ایده ها و هم افزایی است. من چگونه با یک نفر در آن گوشه دنیا دانشم را به اشتراک بگذارم بدون انتشار مقاله؟ علاوه بر این، انتشار مقاله ثبت دستاورد برای محقق است که از بسیاری از سرقت های علمی هم جلوگیری می کند. منتها این یک مرحله از پژوهش و فناوری است و ما بخش های دیگر آن را انجام ندادیم.

وی خاطرنشان کرد: اینکه یک دانشجو وقت بگذارد و دستاوردهای خود را به صورت مقاله ارایه دهد بسیار ارزشمند است. در گذشته انتشار مقاله در دنیا هم چندان جدی نبود اما در حال حاضر آنها هم انتشار مقاله را جدی گرفته اند. حالا نه شاید به اندازه ایران ولی در آنجا هم این بحث جدی است.

نیلی احمدآبادی با انتقاد از نظام ارزشیابی علمی صرفا بر مبنای تعداد مقالات، تصریح کرد: اگر وزن علمی یک فرد با تعداد مقالاتش سنجیده شود، یک اشکال است. به دلیل اینکه کیفیت مقاله خیلی مهم است. اما نمی توانیم بگوییم از تعداد مقالاتی که دانشجویان و استادان ایرانی منتشر می کنند، درصد زیادی بی فایده است. به هیچ وجه اینطور نیست و بسیاری از این مقالات، مقالات خوبی است. ولی چنانچه صرفا به این موضوع بپردازیم و اثربخشی را در نظر نگیریم و تنها تعداد مقالات را مستقل از کیفیت ببینیم، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

رییس دانشگاه تهران در پایان اظهار کرد: افراط ها و تفریط های صورت گرفته در بحث انتشار مقاله نباید ما را به این نتیجه برساند که این تصمیم غلط بوده است. رشد مقالات می بایست ادامه پیدا کند منتها وقتی صحبت از خلق ثروت از پژوهش می شود باید موارد دیگر هم در نظر گرفته شود. یعنی مجموعه پژوهشگران باید به این سمت حرکت کنند. اگر پژوهشگری پژوهش های بنیادین انجام می دهد و مقاله منتشر می کند، پژوهشگران دیگر می بایست پژوهش کاربردی انجام دهند. در کنار این سیستم های ارزشیابی علمی ما نیز باید همه جانبه باشد و علاوه بر کمیت و کیفیت مقالات، موضوعات دیگر هم مورد توجه قرار بگیرد.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا