در ساعات پایانی روز کافئین مصرف نکنید

تیمی مشترک از دانشمندان آمریکائی و انگلیسی به نقش تاخیری کافئین در ساعت بیولوژیکی بدن انسان پی بردند . بدن انسان به طور طبیعی دارای ساعتی بیولوژیکی است که وظیفه آن تنظیم عملکرد بدن برای انجام فعالیت و استراحت است . در این میان دانشمندان پی بردند که مثرف کافئین در ساعات پایانی روز ، سبب ایجاد تاخیر در این ساعت طبیعی بدن می شود . این مطالعات به سرپرستی دانشگاه بولدر کلرادو University of Colorado Boulder ایالات متحده آمریکا و همکاری آزمایشگاه شورای تحقیقات پزشکی در حوزه زیست شناسی مولکولی کمبریج Medical Research Council’s Laboratory of Molecular Biology in Cambridge در انگلستان انجام شده و طی این تحقیقات ، پژوهشگران برای نخستین بار به تاثیر و نقش کافئین در ایجاد اختلال در ساعت داخلی بدن انسان پی بردند . این تیم پژوهشی در مطالعات خود توانستند به روشنی اثبات کنند که مصرف یک فنجان اسپرسو ( نوعی قهوه غلیط ) در فاصله زمانی سه ساعت پیش از خواب ، می تواند ساعت بیولوژیکی بدن را که بر اساس زمان بندی بیست و چهار ساعته تنظیم شده است ، به اشتباه انداخته و تاخیری برابر با 40 دقیقه در ساعت طبیعی به خواب رفتن ایجاد کند .

در همین زمینه کنث رایت Kenneth Wright سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : " در این مطالعات برای نخستین بار به نقش مخرب کافئین در کارکرد ساعت داخلی بدن اشاره شده است و این موضوع با توجه به فراگیر بودن مصرف قهوه و نوشیدنی های کافئین در سراسر جهان ، قابل توجه است . "

وی در ادامه توضیحات خود افزود : " البته شناسائی این موضوع می تواند فوایدی هم داشته باشد ، برای نمونه کسانی که بنا به دلایلی باید ساعاتی بیشتر بیدار مانده یا افرادی که به دلیل انجام سفر های طولانی به مناطقی می روند که ساعت محلی آن مناطق جلوتر از محل اقامت ان ها است ، می توانند از این خاصیت کافئین استفاده کنند . "

در خاتمه لازم به توضیح است که شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله علمی Science Translational Medicine منتشر شده و در دسترس پژوهشگران قرار دارد .