طراحی خانه های مریخ با چاپ سه بعدی

چند روز قبل ناسا از پروژه هایی که برای قابل سکونت کردن مریخ طراحی شده اند دعوت به همکاری کرد. در پاسخ به این دعوت یکی از شرکت های طراحی فرانسوی به نام Fabulous از پروژه خود که 'Sfero' نام گرفته است پرده برداری کرد. این پروژه در واقع به ساخت پناهگاهی اطلاق شده است که به کمک فناوری چاپ سه بعدی برای سفر به فضا طراحی شده است.

ماده اصلی مورد نیاز Sfero اکسید آهن است. اکسید آهن عنصری است که در مریخ به اندازه کافی یافت می شود. از دیگر عناصر یافت شده در مریخ آب است که می تواند در این سیاره به عنوان پوشش محافظ زیستگاه انسان عمل کند.

فناوری چاپ سه بعدی قادر خواهد بود تا با کمک قرار دادن لایه های مواد بر روی یک دیگر بخشی از خانه های مریخ را بسازد. اما برای چاپ فلزات در مقیاس بزرگ تر، از یک بازوی روباتیک که مجهز به یک چاپگر سه بعدی است، استفاده خواهد شد.

اساس معماری Sfero کروی شکل است. نیمه پایین تر این کره، ساکنان را از عناصر خارجی نظیر تابش آفتاب حفظ می کند. این پناهگاه همچنین می تواند بر اساس نیاز های هر فضانورد تغییر کند.

همچنین داخل این پناهگاه می تواند با استفاده از تخت خواب، صندلی، دیوار، کف پوش، کمد و وسایلی از این دست که با کمک فناوری چاپ سه بعدی ساخته شده اند پوشیده شود. دیواره های جداکننده به کار رفته در داخل این پناهگاه قابل حمل هستند به این ترتیب می توان با استفاده از آنها دکور داخل پناهگاه را در هنگام کار تغییر داد.

اما برای این که بتوان از این پناهگاه حداکثر استفاده را کرد باید متوسط فشار، شرایط آب و هوایی و حضور عناصر را نیز سنجید. برای این منظور فضانوردان در حال بررسی دهانه گیل هستند. این منطقه که در اکوادور واقع شده است از نظر اکسید آهن بسیار غنی است به همین لحاظ می توان این منطقه را مشابه مریخ دانست. اگر همه تحقیقات به خوبی پیش بروند بهترین مکان برای شروع ساخت این پناهگاه دهانه گیل خواهد بود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا