ابداع شیوه ای جدید برای تشخیص به موقع سونامی

سیناپرس: شکل گیری سونامی ها به ویژه سونامی مخرب و پرتلفات سال 2004 هند، دانشمندان را بر آن داشته است تا با بهره گیری از فناوری های نوظهور راهی برای ردیابی سونامی های عظیم در حال شکل گیری پیدا کرده تا بدین ترتیب تلفات انسانی را به حداقل برسانند.

امواج گرانشی نظیر امواج سطحی اقیانوس ها – که ناشی از تقابل جریان های آبی می شوند – و همچنین امواج صوتی – که ناشی از فشار طولی می شوند – معمولا در علم اقیانوس شناسی به طور جداگانه مورد مطالعه قرار می گیرند. اما مطالعه امواج گرانشی – صوتی که تلفیقی از این دو مبحث به شمار می آید اطلاعات جالب توجهی درباره تبادلات آبی در اعماق اقیانوس ها و همچنین فرآیند تولید آنها در اختیار دانشمندان قرار می دهد.

امواج گرانشی – صوتی با سرعت صوت در اعماق اقیانوس حرکت می کنند و حتی تا هزاران متر زیر آب نیز منتشر می شوند. این امواج عظیم بوده و ده ها و حتی صدها کیلومتر طول دارند. عقیده بر این است که اشکال خاصی از حیات نظیر پلانکتون ها برای حرکت در اعماق اقیانوس به این امواج متکی هستند، بدین ترتیب که در معرض محیط هایی قرار می گیرند که در آنها مواد غذایی قابل توجهی وجود دارد.

اکنون مدل سازی های محققان دانشگاه MIT نشان می دهد این امواج قابلیت آن را دارند تا میلیون ها مترمکعب آب را جابجا کنند. همراه با این فرآیند کربن، نمک و سایر مواد مغذی در گوشه و کنار آب های جهان نیز با سرعتی خیره کننده جابجا می شوند.

این محققان دریافته اند از آنجاکه سرعت امواج گرانشی – صوتی بسیار سریعتر از امواج سونامی یا امواج سهمگین اقیانوسی است، از داده های دقیق مربوط به ثبت امواج گرانشی – صوتی می توان جهت تقویت کارایی سیستم های هشدار سونامی استفاده کرد و در نتیجه اطلاع رسانی لازم را از چند دقیقه به چند ساعت پیش از وقوع افزایش داد.