مارمولک های به هم چسبیده عاقبت جفت گیری فامیلی!

به گزارش مهر، برای نخستین بار از زمان ثبت علمی رویدادهایی از این دست، محققان زیست شناس از مشاهده گونه ای منحصربفرد از مارمولک های دوقلوی به هم چسبیده خبر دادند که در باغ وحشی در آلمان به دنیا آمده بودند هر چند آنها این جانوران را در حالت مرده کشف کرده بودند.

این کشف عجیب که در سال 2009 روی داد و اکنون نتایج آن منتشر شده است از این جهت از اهمیت بیشتری برخوردار است چون پیش از این نیز نمونه های مشابهی در خزندگان دیگری نظیر لاک پشت ها، تمساح ها و چند گونه دیگر از مارمولک ها به ثبت رسیده بود.

اما نکته قابل تأمل تر این است که والدین این مارمولک ها وابستگی فامیلی با یکدیگر داشته اند. در سپتامبر همان سال (2009) از این جفت فامیل، دوقلوهای دیگری نیز سر از تخم درآورده بودند که ساختاری فیزیکی ناموزونی داشتند. یکی از این دوقلوها نیز مرده به دنیا آمده بود.

مونا شینگن از محققان زیست شناس دانشگاه کولون آلمان که مطالعات ویژه ای بر روی خزندگان انجام داده می گوید: اینکه هر دو دوقلوی این جفت مارمولک ناقص و مرده به دنیا آمدند گویای آن است که این پدیده نمی تواند اتفاقی باشد.

با توجه به مشاهداتی که محققان بر روی این جانوران انجام داده اند می توان این نظریه را مطرح کرد که در دنیای حیوانات نیز جفت گیری های درون فامیلی می تواند به تولد جانورانی منجر شود که یا مرده به دنیا می آیند و یا دارای نواقص مختلف فیزیکی هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا