اختلال در خواب ژنتیکی است

مطالعات جدید انجام شده توسط پژوهشگران در زمینه بی خوابی که در آن به طور ویژه به افراد دوقلو پرداخته شده بود ، نشان می دهد که عارضه بی خوابی در افراد بالغ ، یک پدیده موروثی بوده و ریشه ژنتیکی دارد . در این میان تحقیقات انجام شده بیانگر این حقیقت است که پدیده بی خوابی در زنان شایع تر از مردان است .  بر این اساس ، میزان شیوع بی خوابی ناشی از ژنتیک و ارث ، در زنان 59 درصد و در مردان 38 درصد است .

در همین زمینه مکنزی لیندا Mackenzie Lind دانشجوی مقطع دکترا  بهداشت عمومی و  پژوهشگر  ویرجینیا در ایالات متحده آمریکا doctoral candidate at Virginia Commonwealth University که سرپرستی این تحقیقات را بر عهده دارد اعلام کرد : " این مطالعات نشان می دهد که ژنتیک ، نقش مهمی شیوع عارضه بیخوابی ایفا کرده و این موضوع در زنان ، به نسبت مردان بسیار شایع تر است . این برای نخستین بار است که به طور علمی به این موضوع پرداخته شده و در نمونه های افراد بالغ ؛ نقش  تفاوت جنسیتی در ابتلا به بی خوابی اثبات می شود . "

این پزوهشگر در ادامه توضیحات خود افزود : "  با توجه به شواهد موجود ، این مطالعات می تواند برای زنان به طور ویزه مفید باشد زیرا عارضه بی خوابی آن ها را بیشتر مورد هدف قرار می دهد . "

به گفته پزشکان ، عارضه بی خوابی در بین زنان بسیار بیشتر مشاهده شده و با علائمی همچون دشواری در به خواب رفتن ، بیدار ماندن طولانی مدت و بیدار شدن بدون دلیل به دفعات زیاد در ساعات خواب شناسائی می شود . در این مطالعات الگوی خواب زنان و مردان با شرایط مساوی و برابر از نظر زمان و محیط خواب مورد بررسی قرار گرفت .

در این پژوهش ها ، تیم تحقیقاتی فوق الذکر به تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در مرکز اطلاعاتی  دوقلوهای بالغ ویرجینیا اقدام کرده و ان ها را از نظر شرایط روحی و فیزیکی مورد بررسی قرار داد . در این مطالعات ؛ اطلاعات پرونده پزشکی 7 هزار و 500 فرد مجزا مورد بررسی قرار گرفت .

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله علمی Sleep  منتشر شده و در دسترس پژوهشگران قرار دارد .