سرطان خون در کمین ساکنان مناطق مجاور بزرگراه ها

نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد کودکانی که منازل آن ها در مناطق نزدیک به بزرگراه ها و اتوبان های پر رفت و آمد قرار دارد در خطر ابتلا به سرطان خون قرار دارند . بر این اساس ، آلاینده های ناشی از سوخت خودروهای بنزینی در این موضوع نقش مهمی ایفا کرده و متهم اصلی به شمار می روند . 

پزوهشگران در این مطالعات به بررسی شرایط محیطی و محل سکونت 2 هزار و 760 کودک مبتلا به سرطان خون پرداختند که در شهرهای بزرگ کشور فرانسه زندگی می کردند . این اطلاعات مربوط به فاصله زمانی سال های 2002 تا 2007 میلادی بوده و نتایح این بخش از مطالعه با نمونه های 30 هزار کودک دیگر که در این تحقیقات مورد مطالعه قرار گرفتند ، مقایسه شد .

نتایج این تحقیقات نشان می دهد که شیوع ابتلا به نوعی خاص از سرطان خون که با نام myeloblastic leukaemia شناخته می شود ( 418 مورد از بین 2 هزار و 760 مورد مطالعه شده ) در بین کودکانی که منازل ان ها در فاصله 150 متری بزرگراه ها و اتوبان های پر تردد قرار دارد ، به میزان سی درصد بیشتر از سایر کودکان است . این احتمال خطر همچنین تا فاصله تقریبی شعاع 260 متری اتوبان ها نیز قابل تعمیم است .

در عین حال باید توجه داشت که این موضوع در نوع سرطان خون lymphoblastic type of leukaemia قابل تعمیم نبوده و مشاهده نشد . در همین زمینه ژاکلین کلاول Jacqueline Clavel از پژوهشگران موسسه تحقیقات بهداشت و درمان فرانسه French Institute of Health and Medical Research (INSERM) که در این پزوهش شرکت داشته ، اعلام کرد : " تکرار بروز سرطان خون از نوع myeloblastic leukaemias  در کودکان مناطق مجاور بزرگراه ها به میزان 30 درصد بیشتر از سایرین است و این موضوع با توجه به اندازه جاده و ترافیم آن می تواند تا فاصله 260 متری نیز مشاهده شود . "

شایان ذکر است که تاثیرات مخرب آلاینده های احتراق موتورهای بنزینی و خطر ایجاد سرطان خون در افراد بالغ ، پیش از این شناخته شده بود . شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست امده از آن در آخرین شماره مجله علمی American Journal of Epidemiology منتشر شده و در دسترس پزوهشگران قرار دارد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا