پیشگیری از بروز افسردگی با مصرف میوه و سبزیجات

پژوهشگران از مدت ها قبل به اهمیت نقش تغذیه در سلامت جسمی انسان پی برده بودند ولی مطالعات انجام شده در زمینه تاثیر مواد غذائی بر سلامت روحی انسان بسیار محدود بوده و اطلاعات دقیق و علمی در این زمینه وجود نداشت . به تازگی تیمی از پژوهشگران اسپانیائی به بررسی نقش تغذیه و مواد مصرفی روزانه بر سلامت روحی و روانی انسان ها پرداخته و دریافتند مصرف سبزیجات ، میوه ها ، آجیل و مواد معدنی می تواند در کاهش خطر ابتلا به افسردگی ، تاثیر گذار باشد . در این مطالعات ، پژوهشگران به بررسی و مقایسه سه رژیم مختلف غذائی پرداختند که عبارتند از رژیم غذائی مدیترانه ای ، رژیم غذائی مبتنی بر گیاهخواری و رژیم غذائی مبتنی بر مصرف مواد غذائی سالم .

در همین زمینه آلمودنا سانچز ویلگاس  Almudena Sanchez-Villegas سرپرست این تیم تحقیقاتی و از پژوهشگران دانشگاه لاس پالماس دی گران کاناریا University of Las Palmas de Gran Canaria در کشور اسپانیا اعلام کرد : " هدف اصلی ما در این پژوهش ، فهم دقیق نقش تغذیه در سلامت روانی افراد بود . ما اعتقاد داشتیم که الگوهای غذائی می تواند از شرایط روانی ما محافظت کند . "

در این سیستم تحقیقاتی ، از شرکت کنندگان درخواست شد که میزان سلامت و مفید بودن مواد غذائی مصرف شده در برنامه روزانه خود را صادقانه ارزیابی کرده و به آن امتیاز دهند . بر این اساس هر چه میزان امتیاز بالاتر باشد ، نوع مواد غذائی مصرف شده ، سالم تر هستند .

در این جدول امتیاز دهی ، غذاهای گوشتی ، شیرینی ها و مواد غذائی که در آن ها از روغن حیوانی استفاده شده ، چربی های اشباع شده و چربی های دارای اسیدهای ترانس امتیاز منفی داشته و مغزهای آجیل ، میوه ها ، سبزیجات  و مواد غذائی دارای امگا 3 ویتامین ها و مواد معدنی  دارای امتیاز مثبت بودند . 

آلمودنا سانچز ویلگاس   در این رابطه چنین توضیح می دهد : " این رژیم های غذائی با تمامی مزایای سلامت جسمانی در ارتباط بوده و می تواند به ما در پیدا کردن اثرات مثبت بر سلامت روانی کمک کند . ما در مطالعات خود به نقش محافظت کننده و خواص موجود در مواد غذائی پی برده و دریافتیم که مصرف مغزهای آجیل ، حبوبات ، میوه ، سبزیجات ، منابع امگا 3 و مواد معدنی می تواند میزان ابتلا به افسردگی را کاهش داده و به بهبود سلامت روانی انسان کمک کند . "

در خاتمه لازم به توضیح است که در این مطالعات ، 15 هزار و 93 فرد داوطلب شرکت داشتند که هیچکدام از آن ها در ابتدای مطالعات دارای علائم افسردگی نبودند .

شرح کامل این تحقیقات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله علمی BMC Medicine منتشر شده و در دسترس پژوهشگران قرار دارد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا