حفظ سلامت مغز در کهنسالی با ورزش در جوانی

پژوهش های انجام شده در گذشته مشخص کرده بود که رابطه ای مستقیم بین تناسب اندام قلبی – تنفسی و عملکرد رفتاری در افراد مسن وجود دارد.

«چلسیا وونگ»، از دانشگاه ایلینویز ایالات متحده امریکا، با توجه به تحقیقات گذشته اظهار داشت: «تاکنون ارتباطی بین سه مولفه فعال سازی مغز، تناسب اندام قلبی- تنفسی و عملکرد اجرایی شناسایی نشده اما مطالعات و بررسی های ما ارتباط این موارد را به روشنی مشخص می کند.»

این تیم تحقیقاتی امریکایی، تصویربرداری مغز و داده های سطح تناسب اندام ۱۲۸ نفر کهنسال بین سنین ۵۹ تا ۸۰ سال را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد. با استفاده از روش تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی (fMRI)، این پژوهشگران دریافتند بخش های خاصی از مغز به هنگام انجام دو کار به طور همزمان در مقایسه با انجام یک کار، بیشتر فعال می شوند.

علاوه بر آن، این گروه پژوهشی به رابطه ای کلی بین سطوح تناسب اندام قلبی- تنفسی و عملکرد اجرایی بالاتر، دست پیدا کردند که ممکن است بتوان تا حدی آن را از طریق فعال سازی در یک منطقه از مغز به نام قشر کمربندی جلویی و منطقه حرکتی تکمیلی، توضیح داد. 

وونگ در توضیح این منطقه می گوید: «این منطقه در عملکرد سطوح بالاتر همچون نظارت بر مبارزه، عملکرد چندوظیفه ای و پردازش دو وظیفه ای، نقش بسیار مهمی ایفا می کند.»

به گزارش مهر،این تحقیقات شناخت رو به رشد ما از رابطه میان فعالیت های فیزیکی و شناختی و عملکرد مغز  را نشان می دهد. یکی از محققان این تیم پژوهشی با اشاره به این روابط ذکر شده می گوید که این رابطه ها نشان می دهد ما می توانیم با تغییر شیوه زندگی خود سلامت مغز را حتی با بالا رفتن سن بهبود بخشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا