کنفرانس پیشرفت‌های اخیر در فناوری‌های فضایی برگزار شد

این کنفرانس از سوی موسسه فناوری‌های فضایی و هوانوردی (ASTIN) آکادمی نیروی هوایی ترکیه، دانشگاه فنی استانبول و دانشگاه فنی میدل ایست آنکارا سازماندهی شده بود.

ظهور فعالیت‌های فضایی غیرسنتی طی سال‌های اخیر از سوی بخش خصوصی در حوزه گردشگری فضایی، استخراج منابع معدنی سیارک‌ها، ابداعات و نوآوری‌ها در بخش فناوری‌های فضایی، روش‌های جدید دسترسی به فضا توسط انسان و ربات‌ها، ضرورت بروزرسانی قوانین بین‌المللی فضایی با توجه به گسترش فعالیت‌های فضایی و مسائل فیزیولوژی و روانی انسان در فضا، مهمترین محورهای کنفرانس RAST2015 را تشکیل می‌دادند.

دکتر چارلز الاچی مدیر آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا، دکتر هلموت سیتسکی از مرکز هوافضای آلمان (DLR)، کای- اووه شروگل از کمیته استفاده‌های صلح‌آمیز از فضای سازمان ملل (UNCOPUOS)، گرت اسمیت از شرکت Cosmica Spacelines، اسکات گلاسر از شرکت ویرجین‌گالاکتیک، مهمترین سخنرانان مدعو این کنفرانس بودند.

در حاشیه برگزاری کنفرانس اصلی، چهار کارگاه آموزشی ویژه نیز برگزار شدند که مدیریت کارگاه آموزشی انرژی خورشیدی در فضا (Solar Space Power) برعهده پروفسور سید علیرضا ذکاوت، دانش‌آموخته دانشگاه‌های شیراز و صنعتی‌شریف و استاد دانشگاه صنعتی میشیگان (MTU) بود.

همچنین اساتید، کارشناسان و محققانی از کشورهای آمریکا، آلمان، آذربایجان، آفریقای جنوبی، ایتالیا، ایران، الجزایر، انگلیس، ترکیه، تونس، تایوان، پاکستان، چین، روسیه، رومانی، ژاپن، سوئیس، سنگاپور، فرانسه، کانادا، لبنان، مصر، مالزی، و نروژ در این کنفرانس حضور داشتند.

از ایران، محمدرضا طاهری، سعید فرزامی، رضا اسماعیل‌زاده از دانشگاه صنعتی امیرکبیر با مقاله:

Chaotic Satellite Synchronization Using Neural Controllers

دکتر جعفر روشنی‌یان، شبنم یزدانی، جعفر روشنیان، مسعود ابراهیمی، شهره بکران‌بهشت از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با مقاله:

2MASS Infrared Star Catalog Data Mining for Use Onboard a Daytime Star Tracker

محمد سلیمی، محمد حسن‌نیا، صغری سرکویه از دانشگاه تهران با مقاله:

Economic Evaluation of Solar Power Satellite System A Comparison Between SPS & Other Renewable Resources

محمد سلیمی، محمد حسن‌نیا، کمیل صمدی، علیرضا نعیمی از دانشگاه تهران با مقاله:

Maximum Access Time for an Earth Stations Network

فریبا راضی‌پور از مرکز تحقیقات فضایی ایران با مقاله:

Role of Private Sector in Iran’s Space Activities

احمدرضا ذبیحیان، احسان ذبیحیان، مهران میرشمس از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با مقاله:

Statistical Design Model (SDM) of Communication Satellites

محمد صنعتی‌فر، دانش‌آموخته دانشگاه شهید بهشتی و دانشجوی دانشگاه ساپینزا ایتالیا با مقاله:

Optimal Three Impulse Orbital Transfer Between Coplanar Non Co-axial Orbits

سینا جهانبخش، دانش‌آموخته دانشگاه علم و صنعت و دانشجوی بغازیچی ترکیه با مقاله:

Experimental Investigation of Operational Parameters of A Prototype Radio Frequency Plasma Cathode

 

  • خلاصه سخنرانی دکتر هلموت سیتسکی:

رویکردها در تحقیق و توسعه پیشرانش شیمیایی پاک برای سیستمهای مداری: جایگزین کردن هیدرازین با پیشرانه‌های پاک درحال حاضر یک اولویت محسوب می‌شوند. هیدرازین از دهه 1960 میلادی بعنوان پیشرانه (propellant) برای سیستم‌های کنترل وضعیت مورد استفاده قرار می‌گیرند. مزایای این ماده شیمیایی شامل قابل اطمینان بودن و قابلیت انبار کردن در مأموریت‌های فضایی طولانی‌مدت است، اما کار با هیدرازین بدلیل سمیت بالای آن بسیار دشوار است.

 

  • خلاصه سخنرانی کای- اووه شروگل:

نیاز به استفاده پایدار از فضا: افزایش کشورهای فعال در حوزه فضا، بازیگران جدید در برنامه‌های فضایی از جمله شرکت‌های خصوصی متعدد (در بخش گردشگری فضایی)، شکل‌گیری انواع جدیدی از فعالیت‌های فضایی (استخراج منابع معدنی سیارک‌ها)، حاکی از گسترش چشمگیر فعالیت‌های فضایی است؛ در این وضعیت، شرایط قانونی و نظارتی با چالش مواجه می‌شوند.

استفاده پایدار از فضا، نیاز نسل امروز و آینده است. در این نشست قصد داریم عناصر کلیدی استفاده پایدار از فضا شامل: آزادی استفاده از فضا، تشویق همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فضا، الزامات استفاده مسئولانه از فضا را مورد بررسی قرار دهیم.

 

  • خلاصه سخنرانی گرت اسمیت:

گردشگری فضایی – بله، اما چه زمانی؟ گردشگری فضایی از سال 2004 و همزمان با اعطای جایزه- ایکس انصاری (Ansari X-Prize) به پل آلن (یکی از بنیانگذاران مایکروسافت) و شرکت هوافضای Scaled Composites شکل تجاری به خود گرفت.

پس از گذشت یک دهه، همچنان منتظر انجام نخستین پرواز تجاری زیرمداری هستیم. خوشبختانه پیشرفت‌های قابل‌توجهی در این صنعت صورت گرفته است و بیش از هر زمان دیگری به تحقق این وعده (گردشگری فضایی) نزدیک شده‌ایم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا