آمادگی و توانمندی کامل ایران در همکاری‌مشترک علمی و فناوری با ایتالیا

 دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان، در دیدار با استفانی جانینی، وزیر آموزش، دانشگاه‌ها و تحقیق ایتالیا، با اشاره به ظرفیت گسترده همکاری میان دو کشور، نسبت به انعقاد تفاهم نامه وزارت علوم،تحقیقات و فناوری کشورمان اظهار خرسندی کرد و گفت: این تفاهم‌نامه می‌تواند زمینه ساز گسترش تعاملات بیش‌تر و پایه ی همکاری‌های جدید باشد.
ستاری توافق هسته‌ای را رخدادی مثبت در جهت ارتقا روابط بهبود تعاملات علمی و فناوری دانست و با اشاره به آمادگی کامل برای همکاری و تعامل دوسویه در حوزه‌ها و سطوح گوناگون علمی، تحقیقاتی و فناوری و اقتصادی از جمله بنیاد علم ایران، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها گفت: موضوعات گوناگون فناوری، همچون هوافضا، فناوری نانو، زیست‌فناوری و به ویژه سلول‌های بنیادین که کشورمان حائز رتبه بسیار مناسبی در منطقه برخوردار است، زمینه‌هایی مساعد برای انجام هرگونه فعالیت مشترک در زمینه‌های یاد شده، به شمار می‌‌آیند.
رییس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این‌که تعاملات دانشگاهی علمی و تحقیقاتی، از جنس ارتباطی است که افق‌های دوردست را نشانه می‌گیرد و پایدار و ماندگار خواهد بود، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از حوزه‌های علمی، تحقیقاتی و فناوری توان قابل ارائه دارد که می‌تواند به عنوان اساس و پایه تعامل‌های میان دو کشور، مد نظر قرار بگیرد.
ستاری شرکت‌های دانش‌بنیان را حوزه‌ای بسیار مهم و بزرگ برای همکاری، و زمینه‌ساز تعامل شرکت‌های توانمند ایرانی و ایتالیایی دانست و گفت: حوزه‌های موضوعی گوناگون همکاری شرکت‌ها دو کشور از نفوذ فناوری گردشگری تا حوزه‌های کشاورزی، پتروشیمی و فناوری‌های نوین، می‌تواند زمینه‌ساز همکاری و تبادل فناوری میان این شرکت‌ها باشد.

نقش اساسی دولت‌ها در بسترسازی تعاملات و روابط فعالان دوکشور
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، اساسی‌ترین نقش دولت‌ها را ایجاد بستر مناسب برای همکاری و تسهیل روابط دانست و گفت: نقش ما به عنوان دولت این است که ضمن تسهیل روابط، بتوانیم زمینه مناسبی فراهم کنیم تا بخش‌های گوناگون جامعه مثل دانشگاهیان، محققان، پژوهشگران، فناوران و صاحبان کسب و کار بتوانند بر مبنای این زیرساخت ایجاد شده، به راحتی تعامل و همکاری داشته باشند.
رییس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، همکاری با کشور ایتالیا در قالب یک کمیسیون همکاری مشترک را مدلی مناسب برای همکاری اثرگذار دانست و عنوان کرد: این کمیته مشترک علمی و فناوری، می‌تواند  به عنوان یک مدل و چارچوب موفق در روابط ایران و ایتالیا نیز تعریف شود.
نائب رییس صندوق پژوهشگران و فناوران کشور، با اشاره به به حضور 4000 دانشجوی ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایتالیا، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پژهشگاه‌های کشورمان را در میزبانی از اساتید، پژوهشگران و فناوران ایتالیایی توانمند دانست و افزود: با در اختیار داشتن بیش از 4ونیم میلیون دانشجوی فارغ التحصیل، بیش‌ترین میزان دانشجویان فارغ‌التحصیل رشته‌های فنی و مهندسی در منطقه، 500 دانشگاه و مرکز پژوهشی و تحقیقاتی، در ایجاد بستر مناسبی برای تعامل دو طرف توانمندی داریم، چراکه سال‌های تحریم به ما آموخته است مشکلاتمان را خودمان حل کنیم.
همکاری دوجانبه ایران و ایتالیا در سایه تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک گسترش می‌یابد
جانینی، وزیر آموزش، دانشگاه‌ها و تحقیق ایتالیا، پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی میان دو کشور را یکی از پایه‌های اساسی برای همکاری دانست و گفت: هیات ایتالیایی به طور کامل آمادگی دارد تا فصل تازه‌ای از روابط علمی، تحقیقاتی و آموزشی با ایران را رقم بزند.
جانینی، با اشاره به زمینه‌های گوناگون همکاری میان دوکشور، توسعه پیوند میان پژوهشگاه ها و اندیشگاه ها دو کشور، حفاظت از میراث فرهنگی و تعامل از طریق کمیته مشترک را زمینه‌های برجسته همکاری دو کشور دانست و گفت: به طور کامل برای همکاری در زمینه‌های گوناگون آماده هستیم و با توجه به یادداشت تفاهم منعقد شده که چارچوب مناسبی از همکاری‌های مشترک را فراهم آورده می‌توانیم در قالب کمیسیون همکاری مشترک، اقدامات گسترده‌تری برای پیشبرد اهداف دو طرف انجام دهیم.

گفتنی است در این دیدار، پروفسور فرمایا، رییس دانشگاه تریسته ایتالیا، پروفسور گائودیو، رییس دانشگاه ساپینزا رم، مائورو کونچاتوری سفیر ایتالیا در ایران همراهان وزیر آموزش، دانشگاه ها و تحقیقات ایتالیا بودند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا