نحوه درمان تومورهای خوش خیم و بدخیم پستان

دکتر نسرین السادات علوی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه توده‌های خوش خیم پستان، توده‌هایی هستند که رشد آنها کند است و اغلب مشکل خاصی برای بیمار ایجاد نمی‌کند، گفت: این تومورها امکان گسترش به بقیه نقاط بدن را ندارند، بنابراین کشنده محسوب نمی‌شوند.

وی گفت: توده‌های بدخیم و سرطانی، توده‌هایی هستند که امکان گسترش به بقیه نقاط بدن (متاستاز) را دارند و با درگیر کردن اعضای حیاتی مانند کبد و مغز می‌توانند موجب مرگ بیمار شوند.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: توده‌های بینابینی نیز وجود دارند که در ابتدا خوش خیم هستند و سپس بدخیم می شوند که تومورهای فیلودس از این تومورها است.

وی افزود: تومورهای فیلودس از جنس نسوج بینابینی پستان هستند که نوع خوش خیم و بدخیم و بینابینی دارند. ظاهر این توده‌ها در معاینه مانند توده‌های خوش خیم است و در سونوگرافی و ماموگرافی ظاهری مانند توده‌های خوش خیم یا فیبرو آدنوم‌ها دارند اما رشدی سریعتر دارند و به اندازه بیش از 2 سانتی متر می رسند.

علوی با تاکید بر اینکه این توده ها ممکن است از ابتدا بدخیم باشند اما گاهی نیز در ابتدا خوش خیم و سپس بدخیم می‌شوند، گفت: به همین دلیل است که جراح پستان ترجیح می دهد توده‌هایی که رشد سریع و یا اندازه بزرگ دارد را به رغم اینکه ظاهری خوب و بی‌خطری داشته باشند را با عمل جراحی بردارد.

 

تشخیص دقیق تومورهای فیلودس با انجام پاتولوژی

وی گفت: تشخیص دقیق این توده‌ها به طور معمول با پاتولوژی (آسیب شناسی) انجام می شود. نمونه برداری از توده با سوزن کلفت گاهی به تشخیص می انجامد اما ممکن است در نمونه برداری قسمتی از توده که رشد کمتری دارد برداشته شود و در نتیجه پاتولوژیست آن را فیبرو آدنوم گزارش کند لذا در صورتی که توده‌ای رشد سریع داشته باشد حتی در صورتی که جواب پاتولوژی خوش خیم باشد، آن توده به طور کامل برداشته می شود.

درمان جراحی تومور با هدف کاهش احتمال عود انجام می‌شود

این جراح بیماری‌های پستان تصریح کرد: عمل جراحی اولین اقدام در درمان تومورهای فیلودس است. در عمل جراحی، توده همراه با یک سانتی متر از حاشیه نسوج سالم برداشته می‌شود تا احتمال عود کاهش یابد.

علوی یادآور شد: این عمل جراحی در صورتی که بیمار زود مراجعه کرده باشد و توده خیلی بزرگ نباشد از نظر زیبایی مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کند.وی افزود: جهت درمان تومور فیلودس (فیلودز) حتی اگر نوع بدخیم آن باشد نیازی به برداشتن کامل پستان نیست مگر آنکه تومور بزرگ و پیشرفته باشد و قسمت بزرگی از نسج پستان را اشغال کرده باشد یا تومور فیلودز بدخیمی باشد که چند نوبت عود کرده باشد.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: خوشبختانه این بیماری به ندرت غدد لنفاوی را درگیر می‌کند لذا حتی اگر توده بدخیم باشد، لزومی به برداشتن غدد لنفاوی در عمل جراحی نیست.

درمان‌های تکمیلی

علوی با تاکید بر اینکه در صورتی که تومور عود کند یا از نوع بدخیم باشد برای جلوگیری از عود مجدد رادیوتراپی یا پرتو درمانی صورت می گیرد، گفت: شیمی درمانی در تومور فیلودز خوش خیم انجام نمی‌شود اما در توده‌هایی که بدخیم باشند و اندازه بزرگ داشته باشند یا پاتولوژی آنها موید خطر بالا برای متاستاز ( دست اندازی به ارگان های حیاتی) در آینده باشد، شیمی درمانی ضرورت دارد.وی تصریح کرد: داروهای خوراکی و هورمون درمانی در حال حاضر برای این بیماری توصیه نمی شوند.

 

پیگیری تومور هر 4 ماه یکبار

این جراح بیماری های پستان گفت: حتی در صورت عمل جراحی کامل، در مواردی ممکن است با عود توده مواجه شویم که درمان باز هم با عمل جراحی صورت می گیرد و اغلب موفقیت آمیز است.وی افزود: برای پیگیری، بیمار باید هر 4 ماه به پزشک جراح مراجعه کند و تحت معاینه قرار گیرد و هرگاه متوجه توده ای در محل عمل قبلی شد به پزشک معالج مراجعه کند تا از نظر عود مورد بررسی قرار گیرد.

علوی گفت: در صورت عود نیز درمان مانند تومور اولیه با برداشتن توده با حاشیه‌ای از نسج سالم انجام می شود و برداشتن کامل پستان لازم نیست مگر اینکه بیمار دیر مراجعه کند و تومور اندازه خیلی بزرگ داشته باشد که در آن صورت ممکن است برداشتن کامل پستان ضرورت داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا