رمزگشایی از ویروس آنفلوآنزا در دنیای مجازی

به گزارش مهر، گروهی از محققان دانشگاه آکسفورد دست به ابتکارعمل جالب توجهی زده اند. آنها با ترکیب داده های آزمایشگاهی بلورنگاری پرتوی ایکس، طیف نگاری NMR، cryoelectron microscopy و lipidomics یا دانش مطالعه شبکه های چربی سلولی، موفق به تکمیل مدلی از پوشش خارجی نوعی از ویروی آنفلوآنزا شده اند.

این نگرش جدید که تحت عنوان "شبیه سازی دینامیک مولکولی درشت بافت" مطرح شده به محققان این امکان را می دهد تا ضمن ترسیم ساختاری روشن از اجزای چربی ویروس، به درک بهتری از ویژگی های آن دست یافته و در عین حال ترکیبات غشایی این ویروس را نیز با دقت موشکافانه تری مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

بدین ترتیب محققان این امکان را خواهند داشت تا ضمن افزایش اطلاعات خود درباره این ویروس و نحوه ادامه حیات آن، شیوه های مؤثری جهت مقابله با آن ارایه کنند.

شبیه سازی رایانه ای محققان از این ویروس با ترسیم آن در ابعادی نسبتا بزرگ آغاز می شود که تقریبا به شکل توپی از چربی های درهم فشرده شده به بزرگی 73 نانومتر است.

در ادامه این توپ در مدت زمانی درحدود 300 نانوثانیه – که زمان بسیار ناچیزی محسوب می شود – به مدل ابعاد 59 نانومتر تبدیل می شود. در ادامه نیز پروتئین ها به آن افزوده می شود تا شکل و شمایل یک ویروس واقعی را به خود بگیرد.

بدین ترتیب درحالی که بررسی فرآیند رشد و تکثیر چنین ویروسی نیاز به زمان قابل توجهی دارد، می توان فرآیند مورد نظر را در اندک زمانی مشاهده کرده و آن را با جزئیات کامل در دنیای مجازی دنبال کرد.

 
 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا