شناسایی گونه ای جدید از نژاد انسان های منقرض شده

گزارش های علمی از نشست انجمن اروپایی در مطالعه و بررسی تکامل انسان ، تاریخ جدیدی برای انسان دنیسووا غار سیبری شناسایی کرده است. در این غار یک استخوان کوچک بند انگشت دختری به دست آمده است که به نظر می رسد متعلق به گونه ای جدید از نژاد انسان های منقرض شده باشد.

استخوان های جانوران به دست آمده و آثار کشف شده از این غار ؛ به طور تخمینی بین سی هزار تا پنجاه هزار سال پیش تاریخ گذاری شده است.

تام هیام (Tom Higham) از باستان – زمین شناسان دانشگاه آکسفورد انگلستان با استفاده از بیست نمونه از استخوان های نشانه دار و زیورآلات این غار به دوباره تاریخ گذاری کردن قدمت این آثار باستانی پرداخت. کاترینا دوکا (Katerina Douka) از باستان شناسان دانشگاه آکسفورد در پی گزارشی علمی اعلام کرد که این استخوان کوچک انگشت به احتمال قوی قدیمی تر از 48 هزار تا پنجاه سال پیش ، بازه زمانی که روش رادیو کربن تاریخ گذاری کرده ، است.

قابل توجه است که دی ان ای میتوکندریایی (mitchondrial DNA) و دی ان ای هسته ای (Nuclear DNA) چند دندان انسان تبار مولار دنیسووا توسط ویویان اسلون (Viviane Slon) و همکارانش از موسسه انسان شناسی تکاملی ماکس پلانک (Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .

در این تجزیه و تحلیل ها،  دی ان ای هسته ای نشان می دهد که ساکنان این غار ارتباط نزدیکی با هم نداشته اند. جهش در دی ان ای میتوکندریایی نیز برای تخمین زدن تاریخی که این افراد زندگی می کردند ، مورد استفاده قرار گرفت . نتایج بررسی ها و آزمایش ها نشان می دهد که قدیمی ترین انسان تبار دنیسووا که در گذشته در این غار زندگی می کرده ، حداقل به 110 هزار سال پیش باز می گردد و دختری که استخوان بند انگشت آن در این غار کشف شده در حدود 65 هزار سال پیش زندگی می کرده است.

فرد اسپور (Fred Spoor) از دانشگاه کالج لندن در رابطه با تاریخ گذاری و اعتبار آن می گوید: « شما می توانید به طور جدی ببینید که این گونه انسان یک گونه معتبر بوده که جدیدا کشف شده است . »