ساخت میکروسکوپ فلورسانس در ابعاد تلفن همراه

به گزارش ایرنا از ستادویژه توسعه فناوری نانو، با استفاده ازمیکروسکوپ های فلورسانس می توان از مولکول های دی ان ای تصویربرداری کرد، کاری که ازعهده میکروسکوپ های نوری بر نمی آید، این قابلیت موجب می شود تا بتوان بیماری هایی نظیر سرطان و اختلالات عصبی نظیر آلزایمر را با استفاده از میکروسکوپ فلورسانس شناسایی کرد.

این میکروسکوپ ها با برچسب زنی مولکول های فلورسانسی کار می کنند که با استفاده از تابش لیزر برانگیخته می شوند، با این کار رنگ های مختلفی تولید شده که با میکروسکوپ نوری قابل شناسایی است.

میکروسکوپ های فلورسانس ابزارهایی گرانقیمت و حجیم اند که پیچیدگی های زیادی دارند بنابراین، این دستگاه ها را تنها درآزمایشگاه های پیشرفته می توان یافت.

پژوهشگران موسسه نانوسیستم کالیفرنیا اخیرا دستگاه کوچک وسبکی ساختند که می تواند مولکول های منفرد دی ان ای را شناسایی کند، این ابزارمی تواند تلفن همراه هوشمند را تبدیل به یک میکروسکوپ فلورسانس پیشرفته کند.

این میکروسکوپ قابل حمل، ابزار ارزان قیمتی است که امکان چاپ سه بعدی تصاویرگرفته شده از رشته های منفرد دی ان ای را داراست.

این دستگاه دارای یک لنز ارزان قیمت است که می تواند تصاویر میدان تاریک با کنتراست بالا ایجاد کند، همچنین فیلترهای تداخلی لایه نازک و دیودهای لیزری در این دستگاه وجود دارد که موجب برانگیختگی مولکول های دی ان ای برچسب خورده می شود.

این دستگاه دارای یک برنامه کاربردی (اپلیکیشن) بوده که موجب اتصال تلفن همراه به سروردانشگاه می شود، با این کار امکان اندازه گیری دقیق طول مولکول های منفرد دی ان ای فراهم می شود، این برنامه امکان انتقال تصاویرخام گرفته شده توسط دوربین را به سرور فراهم می کند که با این کاراندازه گیری طول دی ان ای انجام می گیرد، نتیجه اندازه گیری انجام شده روی صفحه نمایشگر تلفن همراه نمایش داده می شود.

' اوزجانف ' رهبر این تیم تحقیقاتی گفت: اگر بتوان این روش را برای دیگر میکروسکوپ ها نیز به کاربرد، آنگاه امکان پدیدارشدن کاربردهای مختلف برای میکروسکوپ ها فراهم می شود.

آزمایشگاه تحقیقاتی اوزجان روی تصویربرداری محاسباتی، ادوات تشخیصی و حسگری برای بخش پزشکی کار می کند. این گروه تحقیقاتی پیش از این روی آزمایش مواد غذایی برای یافتن ترکیبات آلرژی زا، آزمایش آب برای تشخیص فلزات سنگین و آزمایش نمونه های خونی با استفاده از عینک گوگل کار کرده است.

نتایج یافته های اخیر در نشریه ACS Nano منتشر شده است.