جلوگیری از پس زده شدن شش پیوندی با ابداع روشی نوین

این نوآوری پزشکی از آن جهت از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در بسیاری از موارد شش های پیونده زده شدن توسط سیستم ایمنی بدن فرد دریافت کننده پس زده می شود.

بدن انسان به طور طبیعی نسبت به هر شیء خارجی حساس بوده و در اولین زمان با بروز واکنشی تهاجمی، عامل مزاحم را از میان برد با این حال در بسیاری از موارد شیء مورد تهاجم اندام پیوند شده ای مانند شش است که در این صورت سلامت فرد دریافت کننده تا آستانه مرگ به خطر می افتد.

اکنون اما به لطف تلاش محققان دانشگاههای منچستر انگلیس و لاند سوئد نگرشی نوین موسوم به EVLP ابداع شده که ضریب موفقیت پیوند شش را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

در این تکنیک امیدوارکننده نه تنها شش اهدایی ناسالم احیا شده و برای پیوند بهتر آماده می شود بلکه شانس پس زده شدن آن توسط سیستم ایمنی بدن فرد دریافت کننده به حداقل می رسد.

در روشهای فعلی از تزریق داروهای مختلف برای متوقف ساختن عملکرد سیستم ایمنی بدن در محل انجام پیوند استفاده می شود که این روش خطرات خاص خود از جمله بروز عفونت و شکل گیری توده های سرطانی را به همراه دارد.

اما درتکنیک جدیدی که توسط این محققان ارایه شده شش اهدا شده در محیط خارج از بدن و به مدت سه تا چهار ساعت در کیسه مخصوصی به طور زنده نگاه داشته می شود و در این مدت خون و سایر مواد مغذی مورد نیاز به آن تزریق شده و آب اضافی شش از آن خارج می شود و بدین ترتیب این عضو حیاتی برای پیوند آماده می شود.

اما این تنها یک بخش از تکنیک ابداع شده است. محققان در این پروژه دست به ابتکارعمل بی سابقه ای زده و سلولهای خونی سفید شش اهدایی را از آن خارج کرده تا زمینه هجوم سیستم ایمنی بدن فرد دریافت کننده به محض پیوند این عضو فعال نشود.

بررسی هایی که بر روی شش خوک انجام شده حکایت از موفقیت این روش جدید دارد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا