پیشگیری از انفجار و آتش سوزی‌های ناشی از زلزله با سامانه هشدار سریع

دکتر اسماعیل فرزانگان در نشست خبری امروز با تاکید بر اینکه رویدادهای زمین لرزه‌ای در شهرهای بزرگ علاوه بر خسارات انسانی زمینه ساز حوادث ناشی از تخریب شریان‌های حیاتی است، گفت: در شهرهای بزرگ علاوه بر ریزش آوار شاهد خسارت‌های ناشی از آتش سوزی، تخریب یا انفجار شریان‌های حیاتی چون پالایشگاه‌ها، لوله‌های انتقال نفت و گاز و نیروگاه‌ها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه این شریان‌ها با انفجاراتی که در آنها رخ می‌دهد موجب آتش‌سوزی در شهرها خواهند شد، گفت: با توجه به خسارات ناشی از آتش‌سوزی در زمان وقوع زلزله کشورها درصدد هستند تا با استفاده از فناوری‌های روز و همچنین سامانه‌های هشدار سریع اقدام به قطع شریان‌های شهری کنند.

رییس شبکه ملی شتاب‌نگاری با اشاره به تلاش‌های مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در زمینه استفاده از فناوری‌های روز دنیا، خاطرنشان کرد: این سامانه‌ها قادر هستند تا چند ثانیه قبل از وقوع زلزله هشدارهایی را به اپراتور اعلام کنند.

فرزانگان به زلزله اخیر فیروزکوه اشاره کرد و گفت: ایستگاه شتاب‌نگاری که در فیروزکوه مستقر شده است 400 ثانیه قبل از وقوع زلزله اصلی هشدارهایی را به اپراتور اعلام کرده است که در این فاصله زمانی ما قادر هستیم تا نسبت به کنترل مخازن گاز کلر، پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال سوخت را از مدار خارج کنیم.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به تجربیات کشورهای پیشرفته چون آمریکا، ژاپن و تایوان در این زمینه از اجرای طرح پایلوتی با استفاده از بیست ایستگاه شتاب‌نگاری در زمینه هشدار سریع خبر داد و گفت: امیدواریم با اختصاص اعتبارات لازم این طرح را برای تهران و شهرهای با بیش از یک میلیون نفر جمعیت با خطر بالای زلزله اجرایی کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا