شرکای سازمان ملل در حل مشکل تالاب بین المللی شادگان مشارکت می کنند

نشست سفرای پنج کشور و نماینده مقیم سازمان ملل در تهران با نمایندگان جوامع محلی تالاب بین المللی شادگان دوشنبه در فرمانداری این شهرستان برگزار شد. 
«گری لوییس» نماینده مقیم سازمان ملل در ایران در این نشست با اشاره به جنگ هشت ساله ایران و عراق افزود: من پنجاه و سه ساله هستم اما از اواخر بیست سالگی با نام خرمشهر، آبادان، شلمچه و فاو آشنا شدم و با وجودی که آنها را ندیده بودم اثر عمیقی روی من داشتند.
وی اضافه کرد: در نزدیکی این محل، جنگی بزرگ رخ داده و تمام افرادی که در اینجا زندگی می کنند یکی از افراد خانواده و یا نزدیکان خود را در آن از دست داده اند و خاطره این واقعه در ذهن یا بدن خیلی از بازماندگان جنگ همچون آسیب دیدگان بمباران های شیمیایی هنوز باقی است.
لوییس گفت: ما به عنوان جامعه بین المللی بخشی از درد و رنج بازماندگان جنگ را درک کرده ایم؛ به همین دلیل سالروز آغاز شدن این واقعه را همراه با آنها گرامی می داریم.
وی با اشاره به گذشت 35 سال از زمان جنگ ایران و عراق تصریح کرد: هم اکنون با خطر جدیدی مواجه هستیم و خطر محیط زیستی که از دست ما عصبانی است و تهدیدمان می کند.
لوییس اضافه کرد: اثرات تغییرات اقلیم را انکار نمی کنیم اما باید قبول کرد کارهایی که ما یا کشورهای همسایه انجام می دهیم، بشدت بر محیط زیست اثر می گذارد.
وی با اشاره به سکونت دو سال و نیمه خود در ایران و سفر به نقاط مختلف آن، اظهار کرد: برخی از مردم با عواقب محیط زیست که دیگر معیشت آنها را تأمین نمی کند دست و پنجه نرم می کنند که وخیم ترین شرایط را دریاچه های ارومیه و هامون دارند.
رییس برنامه عمران سازمان ملل(UNDP) خاطرنشان کرد: سازمان ملل و جامعه بین المللی با همکاری مردم سعی می کنند راهی برای این مشکلات زیست محیطی پیدا کنند اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ به همین دلیل در 10 سال گذشته با همکاری دولت و سازمان های بین المللی در شادگان به دنبال پیدا کردن یک راه حل بودیم.
وی، برنامه حفاظت از تالاب شادگان را کلید حل مشکلات این تالاب دانست و افزود: این برنامه علاوه بر جوامع محلی و تشکل های مردم نهاد، دولت را هم درگیر می کند.
لوییس اضافه کرد: در این برنامه راههایی برای افزایش منافع اقتصادی و حفاظت از تالاب شادگان پیش بینی شده است.
وی با اشاره به اظهارات نماینده جوامع محلی در این جلسه درباره آلودگی های تالاب شادگان گفت: به دلیل وجود مشکلاتی چون ورود پساب های صنایع، نیشکر و شیلات و اهمیت این تالاب است که از شرکای بین المللی خود و دیپلمات های ارشد استرالیا، نروژ، اتریش، بلژک و سوئد دعوت کردیم به حل مشکل این تالاب کمک کنند.
وی همچنین در خصوص سخنان نماینده مردم شادگان در مجلس مبنی بر مقایسه تهدیدات محیط زیست و قاچاق مواد مخدر و لزوم حمایت های بین المللی، اظهار کرد: سازمان ملل برای کنترل قاچاق نیز با ایران همکاری داشته است.
لوییس در پاسخ به درخواست مدیر مؤسسه حمایت از تالاب شادگان در این جلسه مبنی بر عملی شدن وعده ها، نیز گفت: پارسال و امسال به خوزستان سفر کردم و این بار همراه با دوستان آمدم و امیدوارم که بتوانیم کارها را پیش ببریم.
گری لوییس نماینده مقیم سازمان ملل در ایران به همراه پنج سفیر از کشورهای نروژ، سوئد، بلژیک، استرالیا و اتریش به خوزستان سفر کرده است.
نخستین گردهمایی بین المللی حفاظت از تالاب های ایران با حضور این هیأت بین المللی یکشنبه شب در اهواز برگزار شد.
گری لوییس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، سومین بار است که به خوزستان سفر می کند. وی اردیبهشت 93 برای بازدید از تالاب شادگان و مناطق جنگی خرمشهر و آبادان و اردیبهشت 94 برای بازدید از سد گتوند، سازه های آبی شوشتر و محوطه تاریخی شوش به خوزستان آمد.
به گزارش ایرنا طرح حفاظت از تالاب شادگان با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه عمران سازمان ملل متحد از سال 88 در خوزستان آغاز شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا