استقرار شرکت‌های دانش بنیان پیشرفته در کلان شهرها

علی اصغر توفیق امروز در نشسست تخصصی- صنعتی کاربردهای فناوری نانو در صنعت خودرو با بیان اینکه این برنامه ها برای ارتباط بیشتر عرضه کنندگان دانش و فناوری و متقاضیان است، گفت:  هدف ما از برگزاری این نمایشگاهها عرضه دانش فنی توسط محققان و آشنایی آنها با متقاضیان است.وی در خصوص آمار و اطلاعات ایران در حوزه نانو افزود: در حال حاضر تعداد ۲۱ هزار محقق، ۱۵ دانشگاه در مقطع دکتری، ۳۵ دانشگاه در مقطع ارشد، ۱۶ هزار مقاله در ISI  و ۵۷ آزمایشگاه تخصصی در حوزه نانو فعالیت می کنند.

وی اظهار داشت: همچنین ۱۰۳ شرکت مستقر در مراکز رشد، ۲۳۷ تولید کننده محصولات نانویی، ۲۵ شرکت تولید کننده تجهیزات آزمایشگاهی، ۷۲ شرکت خدماتی و ۳۶ شرکت بازرگانی در حوزه نانو  فعالیت دارند.

توفیق با بیان اینکه شرکت ها در حوزه های نانو مواد، بهداشت و سلامت، ساختمان سازی، کشاورزی و بسته بندی، صنعت خودرو و… در حال فعالیت هستند، گفت: اما تنها پنج درصد شرکت های دانش بنیان در صنعت خودرو فعالیت دارند.

وی ادامه داد: ما در صنعت خودرو تحت فشار هستیم و باید به دنبال  رشد،  توسعه و اشتغال در زمینه صنعت باشیم. باید دانش در این زمینه رسوخ پیدا کند تا به پیشرفت هایی برسیم.وی  با بیان اینکه به تازگی آیین نامه استقرار شرکت های دانش بنیان و صنایع پیشرفته میان چهار وزارتخانه به تصویب رسیده است، گفت: این آیین نامه با توافقات بین وزارتخانه های « علوم، تحقیقات و فناوری»،« صنعت، معدن و تجارت»،« بهداشت و آموزش پزشکی» و« اقتصاد» منعقد شده است و قرار است به دولت ارجاع داده شود.

وی افزود: بر اساس این آیین نامه شرکت های دانش بنیان پیشرفته می توانند در کلان شهرها مستقر شوند و دور از مرکز شهر نباشند. این آیین نامه با هدف رسوخ فناوری پیشرفته در صنایع به دولت ابلاغ می شود .

به گفته وی اصولا این نوع آیین نامه ها بدون تغییر در دولت به تصویب می رسند.وی از دیگر فعالیت های وزارت صنعت برای ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: ایجاد سرفصل های حمایتی برای بنگاههای صنعتی دارای فعالیت دانش بنیان، ارائه تسهیلات حمایتی و مشارکتی، پیشنهاد بندهای قانونی و تهیه آیین نامه  های مرتبط، حمایت از تحقیق و توسعه برای رسوخ فناوری در صنعت از جمله اقداماتی هستند که در طول دو سال گذشته برای ارتباط صنعت و دانشگاه انجام داده ایم.

توفیق با بیان اینکه در قانون رفع موانع تولید کالاهای رقابت پذیر  که سال گذشته به تصویب رسید نیز اقداماتی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان صورت گرفت، اظهار داشت: شرکت های تولیدی که فعالیت تحقیق و توسعه خود را با دانشگاهها آغاز می کنند، می توانند از این قانون بهره مند شوند بدین صورت که پنجاه درصد هزینه تحقیق و توسعه به  این شرکت ها باز می گردد.

وی افزود: همچنین این قانون شامل شرکت هایی که حداقل ۵۰۰ میلیون فروش داشته باشند نیز می شود. اگر این شرکت های تولیدی فعالیت دانش بنیان هم داشته باشند تا ۱۰ درصد از معافیت های مالیاتی برخوردار می شوند. معافیت مالیاتی تا ۱۰ درصد برای شرکت هایی است که واحد تحقیق و توسعه دارند.

وی در خصوص حمایت از معادن و صنایع وابسته به معدن در کشور خاطرنشان کرد: همچنین در این قانون برای معادنی که تا پنج میلیارد تومان ارزش داشته باشند حمایت هایی  از سوی دولت در خصوص هزینه تحقیق و توسعه آنها در نظر گرفته شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا