اجرای نخستین پروژه شناسایی ذخایر غیرمتعارف گازی کشور در دریای عمان

 دکتر محمدرضا کمالی که در نشستی خبری سخن می‌گفت خاطرنشان کرد: در حال حاضر از سوی وزارت نفت برخی از میادین نفتی به هفت دانشگاه و دو مرکز تحقیقاتی برای مطالعه توسعه فناوری‌های ازدیاد برداشت واگذار شده است.وی، رویکرد اساسی این تحقیقات را افزایش ازدیاد برداشت و تولید صیانتی از میادین نفتی ذکر کرد و گفت: پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه افزایش ازدیاد برداشت پیشگام بوده و با توجه به ضرورت افزایش ازدیاد برداشت مطالعات خود را در میادین نفتی آغاز کرده است.

کمالی با اشاره به مطالعات این پژوهشگاه بر روی میادین استراتژیک کشور گفت: این مطالعات با هدف ازدیاد برداشت انجام شده و موفق شدیم تا دانش‌های فنی در این زمینه را توسعه داده و از مرحله ایده به محصول برسانیم.

وی با تأکید بر اینکه در این مطالعات چرخه کاملی در حوزه بالادستی از مرحله اکتشاف، ارزیابی، توسعه میدان و تولید ایجاد شده است، خاطر نشان کرد: یکی از این طرح‌ها طرح مدل‌سازی سه بعدی حوزه و سیستم‌های هیدروکربنی خلیج‌فارس و دریای عمان است که در این طرح محدوده‌ای به مساحت 183هزار کیلومترمربع را که شامل میادین مشترک با حاشیه خلیج فارس است مورد مطالعه قرار دادیم.

کمالی، شناسایی اهداف اکتشافی جدید با تأکید بر 16 میدان مشترک، پیش‌بینی فشار منفذی و پیش‌بینی کمی و کیفی منابع هیدروکربنی موجود در منطقه را از دستاوردهای این مطالعه ذکر کرد.

بررسی ژئوفیزیک منابع گازی دریای عمان

رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اجرای طرح بررسی ژئوفیزیک منابع هیدروکربنی گازی دریای عمان خاطر نشان کرد:‌ در این مطالعات اقدام به بررسی شن‌های گازی در دریای عمان کردیم. این مطالعه با هدف مدل‌سازی ساختمانی لرزه‌یی رسوبات زیر بستر دریا و توسعه روش‌های وارون‌سازی پیشرفته‌ لرزه‌یی انجام شده که اولین پروژه در زمینه ذخایر غیرمتعارف گازی بوده است.

مطالعه در زمینه مخازن دشت آبادان

کمالی عنوان این طرح را مطالعه یکپارچه افق‌های مخزنی در دشت آبادان ذکر کرد و گفت: این پروژه با مدیریت برنامه‌ریزی شرکت ملی نفت ایران با هدف شناخت ناهمگونی‌های زمین‌شناختی-مخزنی سازندهای ایران سروک و گدان در گستره وسیع میادین مشترک دشت آبادان از طرف ارائه مدل‌های سه بعدی اجرایی شد.

وی، شناسایی نفت‌گیر‌های چینه‌ای به عنوان اهداف اکتشافی جدید در گستره وسیع دشت آبادان را از دستاوردهای این مطالعه ذکر کرد و یادآور شد: علاوه بر آن در این مطالعه اقدام به شناسایی ناهمگونی‌های مخزنی و روند تغییرات آن‌ها و تعیین عوامل کنترل‌کننده آن‌ها به عنوان مهمترین عوامل کنترل‌کننده سرایند تولید و توسعه میادین کردیم.

شناسایی مخازن نفتی کپه داغ غربی

کمالی، هدف از این مطالعه را شناسایی سنگ‌های منشأ و تعیین پتانسیل و کیفیت سازندهای شیلی موجود در منطقه کپه داغ عنوان کرد و گفت: در این مطالعه موفق به معرفی سازندهای مبارک، شمشک و چمن‌بید به عنوان یک سازند مولد گاز در منطقه شدیم.

دستیابی به دانش فنی روان‌کننده‌های در حوزه نفتی

رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت، تدوین دانش فنی، ساخت و بررسی عملکرد نانوافزایه‌های روان‌کننده را از دیگر دستاوردهای این پردیس ذکر کرد و گفت: لایه‌های شیلی با قرار گرفتن در مجاورت سیالات حفاری با مشکلات عمده‌ای مانند ناپایداری و تنگی دیواره مواجه می‌شوند. از این رو با مطالعات جامع در شرایط آزمایشگاهی برخی از نانوافزایه‌های روان‌کننده را تولید کردیم و این روان‌کننده‌ها در شرایط آزمایشگاهی مورد تست و آزمایش قرار گرفت.

به گفته وی این محققان در این پروژه تحقیقاتی به تولید بومی‌سازی نانوسیالات در حوزه نفت دست یافتند ضمن آنکه موفق به ارائه دستورالعمل بومی برای کنترل کیفی نانوسیالات و افزایه‌های مرتبط شدند.

کمالی همچنین از افزایش مقاومت دیواره‌های مخازن نفتی خبر داد و گفت: با استفاده از فناوری نانو راهکاری برای پایداری دیواره چاه ارائه دادیم.

وی تولید دوغاب سیمان سبک و فوق‌سبک با استفاده از فناوری نانو را از دیگر دستاوردهای محققان پژوهشگاه صنعت نفت عنوان و تصریح کرد: علاوه بر آن موفق به تدوین دانش فنی سیمان سنگین و الاستیک برای حل مشکل شکست لوله جداری در میدان نفتی مارون شدیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا