چگونگی تطبیق پذیری الگوهای غذایی جوامع انسانی

یک تیم از دانشمندان و محققان بین المللی موفق به شناسایی مجموعه ای از جهش های ژنتیکی در متابولیسم و سوخت و ساز چربی الگوهای غذایی جوامع انسانی در نقاط مختلف جهان شدند. در این پژوهش ها  مجموعه ای از جهش های ژنتیکی در حدود صد درصد در اقوام اینویت ها (Inuit) که رژیم غذایی سنتی اشان شامل چربی بالایی از غذاهای دریایی بوده ، شناسایی شده است.

لازم به توضیح است ، اینویی‌ ها ( اسکیموها ) مردمان بومی با فرهنگ مشابه هستند که در مناطقی از امریکا ، کانادا و گرینلند که در قاره قطب شمالی واقع شده است، سکونت دارند . آن ‌ها گسترده‌ ترین اقوام بومی قطب شمال محسوب می شوند و همچنین از لحاظ فرهنگی دارای تنوع بسیار بالایی هستند و با آنکه نام‌ های گوناگون دارند ، اکنون همگی به عنوان اینویی شناخته می شوند .

بر اساس اطلاعات موجود تصور می شود که این جهش های ژنتیکی حداقل در حدود بیست هزار سال پیش رخ داده  و به نظر می رسد که این موضوع باعث شده تا مردم بتوانند خود را با رژیم غذایی سرشار از گوشت و چربی تطبیق دهند .

ماتئو فاماگالی (Matteo Fumagalli) از دانشگاه کالج لندن (University College London) در یک مصاحبه مطبوعاتی از سوی دانشگاه کالیفرنیا (University of California) واقع در برکلی ایالات متحده امریکا در رابطه با این تطبیق پذیری الگوی غذایی جوامع انسانی اظهار داشت : « ما فکر می کنیم که این یک انتخاب بسیار قدیمی است و به نظر می رسد که جهش ژنتیکی فوق به انسان کمک کرده تا در طول آخرین عصر یخبندان با محیط زیست خود سازگار شود اما این انتخاب و تطبیق پذیری در اقوام اینویت ها به مراتب قوی تر از سایر اقوام در مناطق دیگر جهان بوده است . این مساله قابل توجه است که اقوام ساکن گرینلند از یک ساختار ژنتیکی منحصر به فرد برخوردار هستند که به آن ها اجازه می دهد تا از منابع غذایی سنتی خود بهتر استفاده کنند. »

لازم به ذکر است که تنها دو درصد از اروپایی ها و 15 درصد از چینی های هان Han Chinese (بزرگترین گروه قومی کره زمین) از این جهش ژنتیکی برخوردار هستند .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا