تاثیر مثبت شیر مادر در قابلیت هضم غذا در بزرگسالی

سینا پرس : پژوهش های جدید نشان می دهند که خوردن شیر مادر به میزان کافی در دوران نوزادی باعث افزایش قابلیت هضم غذا در بزرگسالی می شود . محققان در این مطالعات دریافتند که شیر مادر باکتری های ضروری و لازم را به بدن نوزاد منتقل می کند و این باکتری ها در بهتر هضم شدن غذا در دوران بزرگسالی فرد بسیار موثر است . علاوه بر این مشخص شده است که احتمال ابتلا به بیماری های معده و قولنج در کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی شوند بیشتر از سایر کودکانی است که به شیر مادر دسترسی دارند .

قابل توجه است که ترکیب ، تنوع و ثبات میکروبیوم روده در یک انسان  تا حد زیادی تحت تاثیر رژیم غذایی چند ماه اول زندگی اش است .

از منظر پزشکی ، میکروبیوم روده (Gut Microbiome) که به آن ریزاندامگان همزیست نیز گفته می شود ، شامل همه میکروب ها ، باکتری ها ، ژن ها و سلول های میکروبی مستقر در بخش روده انسان می شود .

آندریا ازکریت – پریل (Andrea Azcarate-Peril) از دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی (North Carolina) واقع در ایالات متحده امریکا در این رابطه توضیح می دهد : در این بررسی های ما دریافتیم که نوزادانی که فقط از شیر مادر تغذیه می کنند برای هضم و آماده سازی مواد غذایی در دستگاه گوارش آماده تر هستند .

در این پژوهش ها ، محققان به بررسی نه نوزاد تازه متولد شده پرداختند . این تحقیقات بر روی این نوزادان که از تولدشان دو هفته  می گذشت ، آغاز شد و تا چهارده ماهگی آنها نیز ادامه پیدا کرد . پژوهشگران به بررسی و تجزیه و تحلیل نمونه مدفوع این نوزادان پرداختند و بر روی اطلاعات رژیم های غذایی و سلامت آنها مطالعه کردند . آنها با استفاده از تکنیک های تعیین توالی ژنومی بنا بر نمونه مدفوع ، توانستند انواع و عملکرد باکتری ها را در میکروبیوم روده این نوزادان به دست آوردند .

بر اساس گزارش دیلی میل (Daily Mail) تجزیه و تحلیل های به دست آمده ، نشان می دهد که تفاوت واضحی در میکروبیوم نوزادانی که چند ماه اول را تنها با شیر مادر تغذیه می کنند و آنهایی که علاوه بر شیر مادر ، شیر کمکی نیز دریافت می کنند ، وجود دارد .

آماندا تامپسون (Amanda Thompson) سرپرست این تیم تحقیقاتی در این رابطه توضیح می دهد که این پژوهش ها و نتایج آن باعث می شود تا  توصیه های سازمان بهداشت جهانی و دیگر مراکز بهداشتی نسبت  اینکه مادران نوزادان خود را در شش ماه اول زندگی اشان ، تنها با شیر خود تغذیه کنند،  اثبات و تائید شود .

در پایان باید خاطر نشان کرد که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Frontiers in Cellular and Infection Microbiology به چاپ رسیده است .