گذر از آزمون و خطاهای مدیریتی با دستیابی به اقتصاد دانش بنیان

محمدعلی اسفنانی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به اهمیت دستیابی به اقتصاد دانش بنیان برای به حداقل رساندن خطاهای مدیریتی در کشور، گفت: با گذشت این همه سال از پیروزی انقلاب اسلامی ما همچنان با آزمون و خطا پیش می رویم و حد یقفی هم برای آزمون و خطا قایل نیستیم. هرگز به دنبال این نرفتیم که اگر به مشکلات به صورت ریشه ای و علمی می پرداختیم، چه اتفاقی می افتاد؟

عضو کمیسیون قضایی مجلس افزود: امروز دیگر روزگاری نیست که ما اجازه خطاکردن داشته باشیم. امروز قافله علمی دنیا چنان شتابان در حرکت است که در چشم بر هم زدنی ده ها ابتکار و اختراع معرفی می شود. آیا ما می توانیم با توجه به فاصله زیادی که با جامعه جهانی داریم همچنان راه و روش آزمون و خطا را انتخاب کنیم؟ هیچ منطقی این را قبول نمی کند. لذا وقتی مقام معظم رهبری بر دستیابی به اقتصاد دانش بنیان تاکید می کنند، این ضرورتی جدی برای کشور است. یک سری مسایل هست که رییس جمهور، وزیران، نمایندگان مجلس، استادان دانشگاه و… می توانند به آن بپردازند اما وقتی در مساله ای مقام معظم رهبری شخصا ورود می کنند، این نشان می دهد که اهمیت آن بسیار بیشتر از چیزی است که در ذهن افراد است.

وی خاطرنشان کرد: ما اگر می خواهیم کار کشور را به خوبی پیش ببریم هیچ راهی جز روی آوردن به اقتصاد دانش بنیان نداریم. اقتصاد دانش بنیان به ما امکان می دهد که گاهی خطاهای خود را تا نزدیک صفر کاهش دهیم. اگر بخواهم مصداقی عرض کنم، قرن هاست که به صورت غرقابی زمین های کشاورزی را آبیاری می کنیم. اما امروز اقتصاد دانش بنیان در بحث کشاورزی به ما نشان می دهد که اولا چه مقدار آب داریم؟ چه مقدار زمین داریم؟ مرغوبیت زمین و کیفیت آبمان چگونه است؟ چه گیاهانی می توانیم کشت کنیم؟ این گیاهان چقدر آب نیاز دارند؟ و آیا به صرفه هست که این گیاهان را کشت کنیم یا نه؟ اگر ما بخواهیم پاسخ این پرسش ها را به صورت تجربی به دست بیاوریم که هرگز چنین چیزی ممکن نیست، سال های سال زمان نیاز دارد.

اسفنانی یادآور شد: من طرحی را دیدم که با نصب سنسورهایی در زمین نصب، میزان رطوبت مورد نیاز گیاهان مختلف تشخیص داده می شد و فقط زمانی که گیاه نیاز به آب داشت اجازه آبیاری می داد. در حالی که در اغلب اراضی کشاورزی دوره های زمانی مشخصی برای آبیاری در نظر گرفته می شود. پس در اقتصاد دانش بنیان بسیاری از تصورات ذهنی نادرست ما اصلاح می شود.

عضو کمیسیون قضایی مجلس تصریح کرد: اگر ما توانستیم به اقتصاد دانش بنیان دست یابیم به دلیل اینکه درصد خطا تا حد صفر هم نزدیک می شود، هم هزینه ها کاهش پیدا می کند، هم عملکردمان  بهبود می یابد و هم مسیرهای جدیدی پیش روی ما باز می شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در حال حاضر آیین نامه ها و قوانین زیادی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان وضع شده است که از جمله آنها بحث معافیت های مالیاتی است. اما برخی از کارشناسان اذعان می کنند که همه این قوانین به درستی اجرا نمی شود. به نظر شما ضمانت اجرایی این قوانین و آیین نامه ها چیست؟ گفت: وقتی قانونی تصویب می شود، ضمانت اجرایی آن خود قانون است. اشکال اصلی آن است که نظارت بر حسن اجرای قانون وجود ندارد. من بارها گفتم و الان هم می گویم که اگر ما قانون ضعیف داشته باشیم مثل این است که اصلا قانون نداریم. اگر قانون خوب هم داشته باشیم و اجرا نکنیم مثل این است که قانون نداریم. لذا هم قانون خوب و هم حسن اجرای قانون نیاز است.

این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: شرکت های دانش بنیان برای موفقیت در کارشان نیاز به حمایت دارند و هرچه این شرکت ها بیشتر تقویت شوند، روند دستیابی به اقتصاد دانش بنیان تسریع خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا