انتقال ماهواره به مدار زمین با هواپیمای جنگی

سینا پرس : پرتاب ماهواره ها به مدار زمین یک عملیات پر هزینه محسوب می شود . معمولا راکت های ماهواره بر به گونه ای طراحی می شوند که پس از انتقال و جاسازی ماهواره ها در مدار زمین یا منهدم شده و یا به اقیانوس سقوط می کنند . از سوی دیگر میزان سوخت مصرفی راکت ها برای انتقال وزن و حجم سنگین خود راکت و ماهواره ها و تجهیزات جانبی آن ها ، نسبتا زیاد بوده و هزینه های کلی پروژه را افزایش می دهد . این عوامل همواره از عمده ترین مشکلات سازمان ها و آژانس های فضائی دولتی و شرکت های خصوصی فعال در زمینه پرتاب ماهواره محسوب می شود .

مجموع عوامل فوق سبب شد تا مرکز حل معضلات وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا problem solvers at the U.S. Defense در حال بررسی و مطالعه یک پروژه جدید با نام  (ALASA) هستند که در آن ماهواره ها توسط جت های جنگی تا ارتفاع مناسبی از جو زمین حمل شده و سپس با کمک موتور جانبی خود به مدار منتقل خواهند شد . در این پروژه ، دانشمندان در حال طراحی و ساخت  یک سیستم محرکه کارآمد و مفید هستند که بر خلاف سیستم سنتی و قدیمی پرتاب ماهواره که از سطح سکوی ویژه و به وسیله راکت های ماهواره بر ماهواره ها را به مدار زمین می برد ،  قادر به انتقال ماهواره از بدنه جت های جنگی در حال پرواز ،  به مدار زمین باشد .

در مرحله نخست این پروژه قرار است ماهواره هائی با وزن صد پوند ( کمی بیش از 45 کیلو گرم ) در مدار تحتانی زمین جاسازی شوند . کارشناسان این پروژه دلایل متعددی را برای موفقیت و اهمیت این طرح ارائه می کنند : مهمترین موضوع این است که  در این پروژه هزینه های اعزام ماهواره به شدت کاهش خواهد یافت . از سوی دیگر این موضوع نیز دارای اهمیت است که بر خلاف راکت های ماهواره بر که عمدتا یک بار مصرف هستند ،  جت های جنگی برای این عملیات می توانند به دفعات مورد استفاده قرار گیرند . علاوه بر این موضوع ، این هواپیما ها به سادگی و با دردسر بسیار کمتری می توانند ماهواره را به موقعیت جغرافیائی مورد نظر منتقل کرده و از همه مهمتر اینکه  این عملیات از تمامی پایگاه های هوائی قابل اجرا است . از سوی دیگر زمان اجرای عملیات نیز کاهش پیدا کرده و طی حداکثر بیست و چهار ساعت ، ماهواره مورد نظر در مدار مستقر خواهد شد . علاوه بر تمامی موارد ذکر شده ، بدی آب و هوا در سطح زمین تاثیر چندانی در اجرای پروژه نخواهد داشت زیرا ماهواره و سیستم محرکه آن در لایه های بالاتر از ابرها از هواپیمای جت جنگی جدا می شوند .

گفتنی است این پروژه با کمک شرکت بوئینگ در حال پیگیری است و مرحله اول آن با موفقیت به اتمام رسیده و مرحله دوم این پروژه رسما آغاز شده است . بر اساس اطلاعات منتشر شده ، قرار است حداقل دوازده پرواز آزمایشی در مرحله دوم این پروژه انجام شود .

در همین راستا  میشل بورنساید  کلاپ  Mitchell Burnside Clapp مدیر برنامه ریز این پروژه اعلام کرد : ” ما در رویا های خود تصور ساخت و طراحی سیستمی داریم که بشر را قادر به انتقال هر نوع محموله ای به هر بخش از مدار زمین کند . “

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا