ورود جهاد دانشگاهی به تحقیقات کشت‌ محصولات کم‌آب‌بر

 دکتر حمیدرضا طیبی در این دیدار با اشاره به حرکت مستمر جهاددانشگاهی در مرز علم و فناوری اظهار کرد: آنچه جهاد در زمینه سلول‌های بنیادی، شبیه‌سازی و یا در زمینه اصلاحات ژنتیکی در حیوانات و … انجام داده حرکت در مسیر علم و همچنین کاربردی کردن این علوم و فعالیت‌ها در زمینه درمان بیماری‌ها بوده که همگی از افتخارات جهاد دانشگاهی محسوب می‌شوند.

وی از احداث بیمارستان تخصصی این نهاد خبر داد و افزود: در زمینه شبیه‌سازی، خوشبختانه کارهای قابل قبولی صورت گرفته، در بحث اصلاح نژاد دام‌ها هم اقدامات مطلوبی انجام شده، در زمینه تهیه و تولید داروهای نوترکیب، درمان سرطان پستان که متاسفانه شیوع آن در کشور ما بسیار زیاد است و همچنین در حوزه فنی و مهندسی فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: در صنعت نفت ایران طراحی و ساخت دکل‌های حفاری، ساخت تجهیزات مته‌های حفاری و دستگاه‌های تکمیلی عملیات حفاری چاه‌های نفت و همچنین در زمینه ساخت و تهیه دستگاه‌های برقی و کنترلی اقدامات خوبی انجام شده است.

 

جهاد دانشگاهی در تأسیس نخستین پژوهشگاه گیاهان دارویی پیشتاز بود

دکتر طیبی با اشاره به پیشتازی جهاد دانشگاهی در تأسیس نخستین پژوهشکده گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های خوبی در این زمینه در دست برنامه‌ریزی و اجراست.

وی با اشاره به حوزه کشاورزی گفت: در حال حاضر پژوهش‌های خوبی در زمینه اصلاح نژاد گردو، بادام و فندق صورت گرفته که بسیار قابل توجه هستند.

رییس جهاد دانشگاهی فعالیت این نهاد در حوزه علوم اجتماعی را هم بسیار مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: جهاد دانشگاهی در حوزه آموزشی در سه سطح آموزش‌های بلندمدت، کوتاه‌مدت و آموزش‌های علمی کاربردی فعالیت می‌کند و در همه این سطوح به سمت تخصصی شدن حرکت می‌کند.

طیبی اضافه کرد: در سطح آموزش‌های کوتاه‌مدت 130 مرکز در سراسر کشور با ظرفیت 500 هزار فراگیر فعالیت می‌کنند همچنین 43 مرکز آموزش علمی کاربردی زیرنظر جهاد دانشگاهی با ظرفیت 57 هزار دانشجو در حال فعالیت هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین از فعالیت دو دانشگاه و پنج موسسه آموزش عالی زیرنظر این نهاد خبر داد و افزود: بنای ما بر این است که همگی این مراکز آموزشی به سمت ارئه آموزش‌های تخصصی حرکت کنند به طوریکه در حال حاضر مراکز دانشگاهی ما میزبان برخی رتبه‌های برتر کنکور هستند. علت این امر هم حضور و تدریس اساتید مجرب در مراکز آموزشی ما است.

خبرگزاری ایسنا، فضای سیاسی دانشگاه‌ها را تعدیل کرده است

دکتر طیبی با اشاره به حوزه فعالیت‌های فرهنگی خاطرنشان کرد: سنگ بنای نخستین خبرگزاری غیردولتی را جهاددانشگاهی بنیان گذاشت که توسط دانشجویان اداره می‌شود به طوری که در ایسنا توانسته‌ایم تعادلی را در فضای سیاسی دانشگاه ایجاد کنیم.

وی، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) را از مجموعه‌های ابتکاری جهاددانشگاهی عنوان کرد و گفت: این مرکز با نیازسنجی و طرح‌های افکارسنجی که انجام می‌دهد، توانسته است به یک منبع موثق تبدیل شود و به مدیران در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها کمک کند بدون اینکه از این نظرسنجی‌ها استفاده سیاسی داشته باشد.

رئیس جهاددانشگاهی از فعالیت این نهاد در حوزه اشتغال و کارآفرینی خبر داد و گفت: در راستای فعالیت‌های آموزشی خود بیشتر به دنبال تربیت کارآفرین هستیم.

وی تاکید کرد: با همه مواردی که بیان شد، همیشه به دنبال این بوده‌ایم که اقدامات شاخص جهاد به چندین مرکز خاص محدود نشود و همه مراکز پژوهشی و استانی ما بر اساس نیازهای کشور و همچنین مطالبات بومی خود کارهای شاخص داشته باشند. کار شاخص هم کاری است که در عرصه ملی و بین‌المللی مطرح شود و دارای زمینه علمی و فناورانه باشد.

ترویج کشت گیاهان دارویی، بهترین راه مقابله با بحران آب است

وی در ادامه به پیگیری کشت و پرورش، اصلاح نژاد و بومی‌سازی در زمینه گیاهان دارویی اشاره کرد و افزود: کشت و پرورش گیاهان دارویی بهترین راه حل برای مناطقی است که با بحران آب مواجه هستند و می‌توان از این نوع کشت به عنوان کشت جایگزین استفاده کرد.

طیبی با تاکید بر علاقمندی جهاددانشگاهی به فعالیت در زمینه تولید و تکثیر گردو گفت: زمانی ایران در تولید گردو پیشتاز بود اما امروز متاسفانه بازار را به چین واگذار کرده‌ایم و باید سعی کنیم که تولید گردو و صنایع جانبی آن را تقویت کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود صنعت سفال همدان را بسیار مهم دانست و گفت: می‌توان با تعامل با صنعتگران سرامیک یزد و انجام کار دقیق علمی و هنری بر روی سفال همدان، کارهای خوبی در این زمینه انجام داد و با واردات سفال چینی مقابله کرد که اگر این امر اجرایی شود به طور قطع با استقبال بیشتری از طرف مردم روبرو خواهیم بود.

رییس جهاد دانشگاهی با تاکید بر گستردگی فعالیت‌های این نهاد در سراسر کشور خاطرنشان کرد: نزدیک به 750 عضو هیأت علمی، دو هزار کارشناس‌ارشد و دکتری و هفت هزار نفر نیروی انسانی در واحدهای مختلف این نهاد مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: تنها 20 درصد بودجه این نهاد، دولتی بوده و 80 درصد مابقی از طریق تجاری‌سازی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی تامین می‌شود.

وی با اشاره به عمومی و غیردولتی بودن جهاددانشگاهی تصریح کرد: فکر نمی‌کنم در کشور نهادی را داشته باشیم که با بودجه حداقلی این همه ارزش‌آفرینی برای کشور و نظام داشته باشد و این حجم از فعالیت و کار اجرایی را انجام داده باشد.

 

اقدامات قابل قبول استان همدان در تقویت زیرساخت‌های جهاد دانشگاهی

طیبی با تاکید بر ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی برای سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری‌های این نهاد به مراکز استان‌ها اضافه کرد: این آمادگی را داریم که فناوری‌ها و اقدامات شاخص خود را به واحدهای استانی منتقل کنیم و در مقابل هم از استان‌ها انتظار تعامل، همکاری و سرمایه‌گذاری در این زمینه را داریم. در استان همدان هم طی یکی، دو سال اخیر اقدامات قابل قبولی در توسعه فضای فیزیکی و تقویت زیرساخت‌ها صورت گرفته است.

وی در پایان با تقدیر از تلاش مدیران واحد استان و همچنین همکاری و حمایت‌های مدیریت ارشد استان همدان افزود: به طور قطع با فراهم آمدن شرایط اتفاقات خوبی در زمینه‌های مختلف در جهاددانشگاهی استان همدان شاهد خواهیم بود.

استاندار همدان نیز در این نشست ضمن اشاره به بازدید از نمایشگاه علوم هسته‌ای در دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: این نمایشگاه اتفاق مهم و جالبی بود و برای بنده آن بازدید و این دیدار روز خوبی را رقم زده است به طوری که وقتی این گزارش‌ها را می‌بینیم و می‌شنویم، تازه متوجه می‌شویم که چقدر ایران اسلامی در طول دو سه دهه اخیر توانسته است توفیقات ارزشمندی را کسب کند.

محمد ناصر نیک‌بخت با اشاره به آشنایی قبلی با مجموعه جهاددانشگاهی از بدو تاسیس تاکنون گفت: این نهاد در سال‌های ابتدایی تاسیس گستره فعالیت زیادی داشت، منتها امروز بیشتر با نام پژوهشگاه رویان شناخته می‌شود و به اعتقاد من جهاد در بروز فعالیت‌ها و دستاوردهای خود تا حدودی مظلوم واقع شده در حالی‌که حوزه عمل بسیار گسترده‌ای دارد.

 

از اقدامات شاخص جهاددانشگاهی حمایت می‌کنیم

استاندار همدان ادامه داد: با اعلام آمادگی جهاددانشگاهی در ورود به حوزه‌های مختلف در استان همدان به طور قطع از این فعالیت‌ها حمایت خواهیم کرد.

وی با تاکید بر ورود این نهاد به بحث پیگیری و کشت گیاهان دارویی در استان خاطرنشان کرد: همدان، شرایط جغرافیایی و اقلیمی مناسبی در این زمینه دارد و اتفاقا پژوهش‌های مهمی هم در این زمینه توسط سازمان تحقیقات کشاورزی استان انجام شده که می‌تواند کمک شایانی به جهاد در انجام کار داشته باشد.

نیک‌بخت فعالیت در زمینه پرورش و تولید محصولات باغی و زراعی را از دیگر زمینه‌های مهم برای فعالیت جهاد عنوان کرد و گفت: گردوی استان این ظرفیت را دارد که کار جدی در زمینه پرورش و اصلاح نژاد آن صورت گیرد. متاسفانه امسال در چندین شهرستان بسیاری از محصولات کشاورزی و باغی استان دچار سرمازدگی شد و این امر با توجه به اینکه تنها محل ارتزاق و گذران زندگی بسیاری از کشاورزان استان از این طریق است برای ما ایجاد نگرانی کرده است.

جهاد دانشگاهی در زمینه تقویت صنعت سفال همدان کار تحقیقاتی انجام دهد

وی اضافه کرد: در حوزه تولید و صنعت هم شهر لالجین همدان تنها شهری است که به نام شهر سفال ثبت شده است. بهترین هنرمندان و صنعتگران سفال دنیا در همدان فعال هستند و جا دارد که از تحقیقات و پژوهش‌های جهاددانشگاهی در این زمینه بهره برد و تولید علمی و هنری و بهبود تولیدات را دنبال کرد و زمینه بازاریابی و فروش این محصولات را به خارج از کشور فراهم کرد.

وی در ادامه این نشست با اشاره به بحران جدی آب در استان اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به 100 روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شوند. متاسفانه همدان در سال‌های اخیر جزو استان‌های خشک بوده و با توجه به اینکه اقتصاد استان وابسته به کشاورزی و بعد گردشگری است این امر مشکلات جدی را متوجه اقتصاد استان کرده است.

استاندار همدان ادامه داد: بیش از 93 درصد آب شرب استان صرف امور کشاورزی و تنها 7 درصد از آب باقیمانده در امور خانگی و صنعتی مصرف می‌شود و اگر بتوانیم برنامه‌ریزی لازم برای استفاده از آب موجود در استان را انجام دهیم به طور قطع بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

نیک‌بخت از مسدود شدن بیش از یک هزار حلقه چاه در سطح استان با همکاری قوه قضائیه خبر داد و گفت: این امر منجر به صرفه‌جویی 90 میلیون مترمکعب آب در سطح استان شد.

وی با تاکید بر مدرن‌سازی سیستم آبیاری کشور اظهار کرد: خوشبختانه در سال گذشته نزدیک به 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت آبیاری تحت فشار قرار گرفت و در حال حاضر هم 120 هزار هکتار از اراضی آبی استان تحت پوشش سیستم آبیاری مدرن قرار گرفته است که این مقدار حدود 50 درصد اراضی استان را شامل می‌شود.

 

جهاد دانشگاهی به سمت ترویج کشت‌های کم‌آب‌بر حرکت کنند

نیک‌بخت در ادامه خواستار ورود جهاد دانشگاهی در زمینه کشت‌های کم‌آب‌بر شد و افزود: متاسفانه دو کشت سیب‌زمینی و هندوانه در همدان بسیار پرآب‌بر هستند به طوریکه در سطح استان سالانه یک میلیون تن سیب‌زمینی برداشت می‌کنیم که در سطح کشور در این زمینه رتبه اول را داریم که محصول بسیار پرآب‌بری است. هندوانه هم از این قاعده مستثنی نیست، به طوریکه مقدار زیادی آب باید صرف تولید و پرورش یک هندوانه شود که این امر اصلا از نظر علمی منطقی نیست.

وی با تاکید بر لزوم تغییر الگوی کشت و پیشنهاد الگوی جدید کشت اضافه کرد: جهاد دانشگاهی در این زمینه هم می‌تواند کارهای تحقیقاتی و پژوهشی لازم را انجام دهد. بدون تردید در این شرایط بحرانی آب این اقدامات تاثیر بسزایی خواهد داشت چرا که در حال حاضر نزدیک به 10 سال است که کشور در شرایط خشکسالی قرار دارد و نیاز است که به سمت تغییر الگوی کشت حرکت کنیم.

استاندار همدان با اشاره به صنعت طراحی و ساخت مبلمان در شهرستان‌های تویسرکان و ملایر گفت: بهترین محصولات چوبی در استان ساخته می‌شوند اما متاسفانه به علت عدم وجود چرخه تکمیلی تولید این سازه‌های چوبی به تهران منتقل شده و در آنجا به قیمت‌های گزافی فروخته می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال تأسیس بازارچه و شهرکی برای ارائه این محصولات و ایجاد چرخه تکمیلی تولید این محصولات هستیم، افزود: باید کاری کنیم که سود این فعالیت‌های هنری وارد استان خودمان شود.

استاندار همدان در پایان خواستار انجام پژوهش‌های کاربردی در زمینه ظرفیت‌ها و استعدادهای استان توسط جهاد دانشگاهی شد.

 

سالانه بیش از 30 هزار نفر از خدمات آزمایشگاه جهاد دانشگاهی همدان استفاده می‌کنند

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان همدان نیز در گزارشی به تشریح اقدامات انجام شده این نهاد در استان همدان پرداخت و اظهار کرد: خوشبختانه در حوزه‌های مختلف این نهاد در استان همدان فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است به طوری که در حوزه معاونت پژوهشی، آزمایشگاه تشخیص طبی فعالیت می‌کند که سالانه بیش از 30 هزار نفر از خدمات این آزمایشگاه استفاده می‌کنند.

اسدی از فعالیت مرکز خدمات تخصصی طب‌کار در استان همدان زیرنظر این نهاد خبر داد و گفت: انجام معاینات دوره‌ای کارخانجات و کارکنان آنها و انجام معاینات رانندگان بخش حمل و نقل جاده‌ای و … از جمله مهمترین خدمات این مرکز است که در سال در حدود هشت هزار نفر از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: خدمات دفتر نمایندگی بانک خون بندناف رویان همدان با افزایش 200 درصدی اعضا روبرو بوده و در حال حاضر نزدیک به 750 نمونه خون بندناف از سطح استان جمع‌آوری شده است.

اسدی با تاکید بر ظرفیت جهاددانشگاهی همدان بر تاسیس بانک مستقل خون بندناف و نگهداری این نمونه‌ها در مرکز استان خاطرنشان کرد: اگر این امر محقق شود، می‌توان قدم‌های بسیار خوبی در زمینه افزایش خدمات این نمایندگی در استان همدان برداشت.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان از پیگیری کشت و تولید گیاهان دارویی توسط این نهاد خبر داد و گفت: کارهای خوبی در این زمینه انجام شده که متاسفانه به علت عدم اختصاص زمین به این حوزه این پیگیری‌ها تاحدودی مسکوت مانده است. در خصوص اصلاح و تکثیر گردوی استان نیز پیگیری‌های خوبی با مسئولان استان انجام شده که امیدواریم با همکاری ایجاد شده شاهد رفع مشکلات موجود در این حوزه باشیم.

وی به ظرفیت جهاددانشگاهی همدان در تشکیل گروه فنی و مهندسی اشاره کرد و گفت: اکثر رشته‌های موجود در مراکز آموزش عالی این نهاد فنی و مهندسی هستند و عموم اساتید و اعضای هیأت علمی این مراکز آموزشی هم در رشته‌های فنی و مهندسی فعالیت می‌کنند.

اسدی در ادامه در گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی این نهاد گفت: خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) از جمله مراکزی هستند که در این حوزه اقدامات شاخصی را در سطح استان انجام می‌دهند. دفتر استانی ایسنا با تولید و انتشار سالانه بیش از هفت هزار خبر و گزارش همواره سعی داشته به عنوان یک منبع موثق و قابل اعتماد اخبار را پوشش دهد و رویکرد آن در همه این سال‌ها حمایت از دولت بوده است.

وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته 13 طرح در مرکز افکارسنجی همدان در قالب خویش‌فرمایی، کارفرمایی و ملی اجرا شده است،خاطرنشان کرد: نظرسنجی‌ها نظرات مردم در موضوعات مختلف را به گوش مسئولان می‌رساند و مسئولان نیز براساس رأی و نظر مردم تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی می‌کنند.

رئیس جهاددانشگاهی همدان افزود: خبرگزاری بین‌المللی ایکنا نیز در طول سال گذشته نزدیک به سه هزار خبر قرآنی را به 42 زبان زنده دنیا بر روی سایت خود منتشر کرده است.

 

فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی وحدت‌آفرین است

وی با تاکید بر وحدت‌آفرین بودن فعالیت‌های فرهنگی جهاد در استان ادامه داد: اتصال و ارتباط این نهاد با مجموعه دانشگاه‌های استان و سایر نهادهای فرهنگی سبب شده است که اثرگذاری برنامه‌های فرهنگی جهاد بر روی دانشجویان و مخاطبان بیشتر باشد.

وی همچنین از استقلال موسسه آموزش عالی زیر نظر این نهاد خبر داد و گفت: در حال حاضر هزار و 200 دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی مشغول به تحصیل هستند. با استقلال این موسسه پنج کد رشته جدید در مقطع کارشناسی به تعداد رشته‌های موسسه اضافه شده است و در تمامی این رشته‌ها به دنبال تخصصی کردن آموزش‌ها هستیم.

اسدی تعداد دانشجویان مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی همدان را نیز 1300 دانشجو اعلام کرد و گفت: در مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت نیز دوره‌های آموزش کارکنان دولت و آزاد را دنبال می‌کنیم که در این دوره‌ها هم سالانه تعداد چهار هزار فراگیر مورد آموزش قرار می‌گیرند.

با تقویت زیرساخت‌ها، بسیاری از مشکلات جهاد دانشگاهی همدان حل خواهد شد

رییس جهاد دانشگاهی همدان با اشاره به آغاز ساخت و ساز پروژه آموزشی، فرهنگی و تحقیقاتی جهاددانشگاهی گفت: زیربنای این پروژه 10 هزار و 500 متر بوده که از 20 فروردین امسال کلنگ‌زنی شده و تاکنون پیشرفت فیزیکی خوبی داشته است به طوریکه تاکنون به مرحله سازه اسکلت رسیده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود که تا مهر سال آینده به بهره‌برداری برسد.

به گزارش ایسنا،اسدی با اشاره به استیجاری بودن بیشتر حوزه‌های جهاددانشگاهی همدان گفت: با بهره‌برداری از ساختمان در دست احداث واحد همدان، بسیاری از مشکلات زیرساختی این نهاد حل خواهد شد و جهاددانشگاهی در آستانه یک خیز مهم در سطح استان قرار خواهد گرفت که بی‌تردید در رشد و پیشرفت فعالیت‌های این نهاد در استان موثر خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا