اختراعات پس ارزیابی علمی مراکز ذیصلاح ثبت میشوند

بر این اساس در صورتیکه اظهارنامه اختراع به مرجع ثبت تسلیم نشود حقوقی برای مخترع ایجاد نمی‌شود و ثبت اختراع مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است و درصورتیکه مخترع یا مالک اختراع قبل از تسلیم اظهارنامه و ثبت آن به نحوی آن را افشاء کند یعنی اختراع مورد نظر را بصورت کتبی درقالب کتاب و مقاله منتشر کرده یا ازطریق شفاهی، مصاحبه و شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و بین المللی آنرا در معرض دید عمومی قرار دهد به منزله این است که با علم و اطلاع اقدام به افشاء آن در نزد عموم کرده و به نوعی در راستای عمومی سازی و وارد کردن این اختراع به حوزه قلمرو عمومی مالکیت اقدام کرده است و درصورتیکه متقاضی در مهلت ارفاقی (مهلت 6 ماهه پس ازافشا،موضوع بنده ماده4قانون) نیز مبادرت به تسلیم اظهارنامه اختراع نکند حق اختراع برای وی از دست رفته محسوب می‌شود بدین ترتیب کسانی که خواهان استفاده از نظام انحصارات ثبت اختراعات هستند ابتدا به ساکن باید این حق را به ثبت برسانند.

در رابطه با چگونگی ثبت اختراعات در کشور با مهرداد الیاسی، رئیس سازمان ثبت اختراعات گفت‌وگو کردیم.

 

مخترعان کشورمان گاهی از نحوه ثبت اختراع در کشور گلایه می‌کنند، روند ثبت اختراع در کشور چگونه است؟

معرفی ابداع برای ثبت گام اول، بررسی شرایط اختراعی بودن بویژه جستجوی تازگی اختراع گام دوم، تدوین ادعانامه و توصیف اختراع گام سوم، ثبت اختراع گام چهارم و بهره برداری تجاری و ردیابی اختراع گام آخر، پنج مرحله‌ای است که یک اختراع باید طی کند.

برطبق ماده 2 آئین‌نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 ثبت اختراع مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است و بنابر قاعده هرکسی زودتر اظهارنامه خود را تسلیم اداره اختراع کند حق ثبت اختراع را خواهد داشت و تاریخ و زمان تسلیم اظهارنامه معیار اولویت و تقدم او نسبت به سایرین محسوب می‌شود.

تسلیم اظهارنامه مقدم درصورت احراز شرایط و جمع بودن شرایط خاص حائز اهمیت بوده و عجله در تسلیم اظهارنامه بدون ارائه توصیف و نقشه و ادعاهای گویا و کامل نمی‌تواند منشاء اثر لازم و موثر باشد و چه بسا اختراعاتی که با سرعت تسلیم می‌شود فاقد شرایط یا پختگی لازم برای استفاده از قاعده تسلیم اظهارنامه مقدم باشد یا اینکه مخترع در آینده خواستار تغییرات کلی در اختراعات خود باشد که این امر مخترع را با محدودیت‌هایی مواجه می‌کند.

مزایای ثبت اختراع چیست؟

اختراع ،حاصل و ثمره تلاش فکری و تراوش ذهنی مخترع است که در قالب یک محصول صنعتی یا فرایند صنعتی متبلور می‌شود اما از اختراع در قوانین مختلف کشورها زمانی حمایت می‌شود که این اختراعات طبق تشریفات جاریه آن کشور در موعد و زمان مقرر به ثبت رسیده باشد و شرط استفاده از این حق،ثبت آن در نزد مرجع ذیصلاح است.

سند ثبت اختراع، حق امتیاز یا پتنت حق انحصاری است که در قبال اختراع یا ایده ثبت شده به مخترع یا نماینده قانونی او اعطا می‌شود و 20 سال اعتبار دارد.

به طور کلی اداره ثبت اختراع مرجع صادر کننده گواهی ثبت اختراع مخترعان است ولی پس از تحویل اظهارنامه از سوی مخترع به این اداره، مراجع ذیصلاح برای ارزیابی علمی اختراع اقدام می‌کنند که مخترع می‌تواند خودش از بین مراجع اعلام شده، مرجع ارزیابی را برای خودش انتخاب کند

مراجع ذیصلاح در ایران کدام نهادها هستند؟

به طور کلی اداره ثبت اختراع مرجع صادر کننده گواهی ثبت اختراع مخترعان است ولی پس از تحویل اظهارنامه از سوی مخترع به این اداره، مراجع ذیصلاح برای ارزیابی علمی اختراع اقدام می‌کنند که مخترع می‌تواند خودش از بین مراجع اعلام شده، مرجع ارزیابی را برای خودش انتخاب کند.

این مراجع، نتیجه ارزیابی علمی را به اداره ثبت اختراعات اعلام می‌کنند و گواهی ثبت پس از طی مراحل اداری به مخترع ارائه می‌شود.

سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مؤسسه آموزشی تحقیقاتی صنایع دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دانشگاه صنعتی اصفهان، مؤسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ، اداره ارتباط با صنعت دانشگاه تبریز، انستیتو پاستور ایران، دانشگاه شیراز، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری، پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، دانشگاه اصفهان، دانشگاه جامع علمی کاربردی، سازمان همیاری اشتغال دانش‌آموختگان، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، پارک علم و فناوری یزد، پارک علم و فناوری خراسان رضوی، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، اداره کل تجهیزات پزشکی، انجمن احتراق ایران، مرکز تحقیقات و فناوری علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، موسسه تحقیقات شیلات ایران، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه تربیت‌مدرس، مؤسسه ملی اقیانوس‌شناسی، پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی، مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک ایران، پارک فناوری پردیس، مرکز گسترش علم و علم‌سنجی دانشگاه آزاد، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، شرکت راه‌آهن شهری تهران، دفتر همکاری‌های علمی و صنعتی دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، شرکت گاز استان تهران، دانشگاه یزد، پارک علم و فناوری سمنان، موسسه تحقیقات آب، دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه فردوسی مشهد، پارک علم و فناوری خراسان جنوبی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، سازمان محیط زیست، پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، پارک علم و فناوری همدان، دانشگاه شریف، پژوهشگاه فضای ایران، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، انجمن فناوران بتون ایران، پژوهشکده پردازش هوشمند علائم، پارک علم و فناوری گیلان، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دانشگاه خواجه نصیرطوسی، دانشگاه باهنر کرمان، پژوهشکده اسلام و سلامت پایدار، هفتاد مرجع ذیصلاح اعلام شده برای ارزیابی علمی اختراعات هستند.

مخترعان می‌گویند برای طی مراحل اداری در ایران زمان زیادی صرف می‌شود، این زمان در کشورهای دیگر به چه صورت است؟

ما بر اساس تکلیف ماده ۳ برنامه پنجم توسعه که برعهده ما قرار داده است عمل می‌کنیم که این پروسه ۶ ماه به طول می‌کشد که البته این روند رو به بهبود است و روز به روز تکامل یافته‌تر می‌شود.ولی در کشورهای دیگر دنیا روند ثبت‌ اختراع ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد.

 

گفتگو: فرزانه صدقی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام
    دوستانی که قصد ثبت اختراع دارند هنگام تعیین مرجع استعلام اختراع و اظهارنامه توصیه می کنم تحت هیچ شرایطی اداره کل گسترش علم سنجی دانشگاه ازاد رو به عنوان مرجع استعلام انتخاب نکنید
    چون مشاهده شده که اختراعات بی دلیل توسط این مرجع رد می شوند و نام اختراعاتی را ذکر می کنند که در عمل هیچ سنخیتی با اختراع فرد متقاضی نداره و یک متن هم می نویسند که این متن در مکان های مختلف و شرایط های مختلف در مراحل مختلف ثبت اختراع که یک کار حقوقی است تغییر معنا میده و ضمن گرفتن و وقت و هزینه از متقاضی در انتها به ضرر فرد متقاضی تبدیل میشه
    که اسنادش هم موجوده )
    توصیه می شود این مرجع استعلام رو انتخاب نکنید . فعلا مراجع استعلامی که خوب دراومده و همه از ان راضی هستن پژوهش های علم و صنعتی ایران با دانشگاه صنعتی اصفهان و پارک و علم فناوری سمنان و … است

  2. دوستان لطفا راهنمایی بفرمائید که مدت ارسال مدارک برای مرجع چند روز میباشد ؟
    با تشکر

  3. سلام دوستان ظاهرا پارک علم و فناوری استان سمنان به ادرس http://sstp.ir در ارزیابی اختراع مشکل داره
    تجربه خودمو می نویسم . اختراعی را در سال 96 به این مرکز ارسال کردم . بعد از 3 ماه پاسخ استعلام اومد که نوشته بودن 3 تا داور نظر دادن و نظرشون این بوده که اختراع به لحاط تکنیک و عملکرد نو نیست و سابقه اجرا دارد .و هیچ مستندی هم ضمیمه نکرده بودند بعد از کلی گشتن در پتنت افیس ها یک نمونه مشابه در نسخه دو بعدی اختراع رو پیدا کردم که در سال 2011 در کشور امریکا ثبت شده بود با این تفاوت که اختراع من قابلیت های بیشتری داشت وقتی به تاریخچه اختراع امریکایی مراجعه کردم دیدم اختراعی شبیه اختراع من قبل از اون و بعد از اون به ثبت نرسیده یعنی اینکه اختراع من نوآورری داره اعتراض به ابلاغیه رد رو وارد کردم بعد اینکه اعتراض ثبت شد نامه استعلام مجدد به پارک علم و فناوری استان سمنان صادر شد قرار شد تا داوری مجدد انجام بشه . بعد از دو ماه جواب جدید اومد که نوشته بودن : دستگاهی ساخته نشده و طرح قابل بررسی نیست و طرح عنوان شده صرفا کپی برداری از مقالات خارجی بوده و مباحث به کلیات تئوری ختم شده و در نتیجه در حد ایده است و قابل بررسی نیست !!! من ضمن اینکه جمله داور را رد می کنم و این جمله رو قبول ندارم یاداور می شوم که
    این دو جمله در واقع از نظر تئوری با قانون ثبت اختراعات جور در نمیاد . چون اینا قبلش گفته بودن که طرح از نظر تکنیک و عملکرد سابقه پیشین داره و هنوز تکلیف ان پاسخ رو روشن نکردند اون وقت چگونه می خواهند دستگاهی که به قول اینا قبلا ثبت شده مجدد مورد بررسی و ثبت قرار دهند ؟ و اگر این امکان وجود داره خب اینا خودشون که قبلا گفتن نمونه مشابه وجود داره نسخه دوبعدی هم که من پیدا کردم فقط این دوتا اختراع در کنار هم به ثبت نرسیدن پس چرا دوباره طرح رد میشه ؟ یعنی اگر طرح هم ساخته بشه باز قابل ثبت نخواهد بود پاسخ اول پاسخ دوم رو نقض میکنه و پاسخ دوم پاسخ اول رو نقض می کنه . دوستان لطفا به متن های جواب استعلام دقت کنند تا سرشان کلاه نرود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا