نیچر:ذرات معلق سالانه بیش از سه میلیون قربانی می گیرد

این نشریه نتایج پژوهش یک تیم بین المللی کارشناسان وابسته به موسسه تحقیقاتی ماکس پلانک آلمان را منتشر کرد.
در گزارش نیچر آمده است:شمار سالانه قربانیان آلودگی هوا در صورتی که روند فعلی تولید آلاینده ها ادامه یابد می تواند تا سال 2050 دوبرابر شود.مهم ترین منبع انتشار آلاینده ها وسایل نقلیه موتوری، بخاری های زغالی و فعالیت های کشاورزی عنوان شده است.
در گزارش این مجله آمده است، بر اساس پژوهش موسسه ماکس پلانک، علت اصلی مرگ بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر در چین آلاینده های معلق در هوا هستند. پس از چین، هندوستان با 650 هزار نفر در سال بیشترین سهم را در آمار قربانیان آلودگی هوا دارد.
شمار قربانیان آلاینده های معلق در کشورهای عضو اتحادیه اروپا سالانه 180 هزار نفر است که 35 هزار نفر از آنان آلمانی هستند.
ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5میکرون (5/ 2 هزارم میلیمتر) و نیز گاز ازون خطرناک ترین عوامل این مرگ و میرها عنوان شده اند.
ذرات بسیار ریز معلق در بخش های عمیق ریه انسان نفوذ می کنند و منجر به بیماری هایی همچون آسم، سکته قلبی، سکته مغزی و سرطان ریه می شوند.

***آلاینده های ثانویه
گاز ازون از ترکیب سه اتم اکسیژن به وجود می آید و یکی از آلاینده های ثانویه به شمار می رود؛ یعنی به طور مستقیم در هوا منتشر نمی شود بلکه توسط واکنش های شیمیایی بین اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار و تحت تاثیر نور خورشید ایجاد می شود.
ترکیبات آلی فرار، ترکیبات گوناگونی هستند که در همه جا یافت می شوند. برخی از انواع این ترکیبات به صورت طبیعی موجودند و شماری نیز ساخته دست انسان هستند؛ از جمله عطر و دیگر مواد بودار.
ترکیبات آلی فرار در درازمدت پیامدهای مخربی بر سلامتی انسان و محیط زیست دارند.بنزن و اتیل بنزن از مهم ترین انواع این ترکیبات به شمار می روند. بنزن جزو 20 محصول عمده شیمیایی جهان محسوب می شود و در مواد سوختی خودروها، برای ساخت مواد پلاستیکی، نایلون، لاستیک، رنگ، حشره کش ها و چسب به کار می رود.

*** مواد سوختی خانگی
به طور معمول این تصور وجود دارد که تاسیسات صنعتی و خودروها بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارند، اما از قرار معلوم این فرمول در همه جای دنیا معتبر نیست. به عنوان مثال، در چین و هندوستان بخش قابل توجهی از آلاینده ها توسط بخاری های خانگی تولید می شود که با انواع زغال کار می کنند.
حدود یک سوم قربانیان آلودگی هوا بر اثر آلاینده هایی جان می بازند که از بخاری های خانگی و ژنراتورهای برق گازوئیلی پراکنده شده اند.
در تبت حدود 70 درصد مرگ ومیرهای حاصل از آلودگی هوا بر اثر سوخت خانگی و ژنراتورهای گازوئیلی رخ می دهد.

***سهم کشاورزی
آنچه که تاکنون کمتر توجه کارشناسان محیط زیست را به خود جلب کرده، فعالیت های کشاورزی است. 
اما نتایج پژوهش کارشناسان موسسه ماکس پلانک بیانگر این واقعیت است که بخش قابل توجهی از آلاینده های معلق از طریق دامداری و کودهای شیمایی حاصل می شود.مهم ترین آلاینده در این بخش، آمونیاک است.
به گزارش ایرنا از مجله نیجر، به گفته پژوهشگران بیشترین ذرات معلق خطرناک در اروپا،آمریکا، روسیه و شرق آسیا از طریق فعالیت های کشاورزی تولید می شود.در بسیاری از کشورهای اروپایی حدود 40 درصد مرگ ومیرها ریشه در آلودگی هوا دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا