نخستین زن فضانورد روس راز 52 ساله مسواک فراموش شده را بر ملا کرد

گاهی اوقات این امر اتفاق می‌افتد که با ترک خانه به سمت مقصدی تفریحی یا کاری متوجه می‌شوید مسواک خود را جا گذاشته‌اید که اغلب این مشکل با مراجعه به یک سوپرمارکت یا داروخانه در مقصد حل می‌شود، اما چنین امکانی در فضا وجود ندارد.

تراشکووا نخستین زن فضانوردی بود که در سال 1963 به تنهایی در یک ماموریت سرنشین‌دار شرکت کرده، و در فاصله 231 کیلومتری از زمین متوجه شده بود که یکی از ابزار حیاتی تدارکاتش یعنی مسواک را در زمین جا گذاشته است.وی طی اقامت سه روزه خود در مدار، از لایه‌های جو زمین و ماه تصویربرداری کرده و بر تاثیرات سفر فضایی بر بدن انسان نظارت کرده بود.

تراشکووا در یک سخنرانی در موزه علوم لندن و در زمان برپایی نمایشگاه جدید «فضانوردان: تولد عصر جدید فضا» گفت که چگونه آژانس فضایی شوروی به بیشتر چیزها توجه کرده اما فراموش کرده بود که مسواک وی را بسته‌بندی کند.

این فضانورد 78 ساله گفت: متاسفانه این یک حقیقت است اما من مانند هر زن دیگری بسیار مدبر هستم و خمیردندان، دست خودم و آب را در فضا به همراه داشتم.وی همچنین اظهار کرد که چگونه پس از ورود به مدار متوجه شده بود که فضاپیمایش یعنی ووستوک 6 در برنامه کنترل خود ایراد داشت و بجای فرود، صعود می‌کرد. اما این مساله پس از تماس با کنترل زمینی اصلاح شد.

اما شوروی سابق در دهه 1960 در جایگاهی نبود که چنین اشتباهاتی را بویژه در بحبوحه رقابت فضایی با آمریکا بپذیرد. از این رو از تراشکووا خواسته شد تا این اشتباه را به عنوان یک راز تا چندین دهه با خود حفظ کند.

تراشکووا که یک چترباز مشتاق و یک کارگر کارخانه نساجی بود، در سن 26 سالگی از پایگاه بایکنور توسط یک موشک تقویت‌کننده R-7 به فضا سفر کرد.دوربین‌های تلویزیونی در داخل فضاپیما به ارائه تصاویر زنده از صعود تراشکووا به فضا و صحبت‌های وی با نیکیتا خروشچف، نخست وزیر وقت شوروی در تلویزیون دولتی می‌پرداختندتمایل شوروی برای اعزام یک زن به فضا در خاطرات ژنرال کتمامی، رئیس برنامه آموزش فضانوردان روسیه آمده که نوشته است: نباید تحت هیچ شرایطی یک زن آمریکایی عنوان نخستین زن را در فضا بدست بیاورد. این توهینی به زنان شوروی خواهد بود.در نهایت شوروی 20 سال زودتر توانست بر آمریکا پیروز شود.

تراشکووا در زمان پرتاب فریاد زد: ای آسمان، کلاهت را به نشانه احترام از سرت بردار، من برای دیدنت می‌آیم!

نمایشگاه جدید موزه علوم لندن که از 18 سپتامبر تا ماه مارس ادامه دارد، شامل فضاپیمای ووستوک 6 است که همچنان به رنگ قهوه‌ای بوده و آسیب‌های ناشی از ورود به جو با سرعت 27 هزار کیلومتر در ساعت همچنان روی آن وجود دارد.

به گزارش ایسنا،تراشکووا در زمان فرود از فضاپیما در فاصله ایمن به بیرون پرتاب شده و با چتر نجات فرود آمده بود.از دیگر اشیای به نمایش در آمده در این نمایشگاه می‌توان به فرودگر ماه LK-3 با پنج متر ارتفاع اشاره کرد که تا سال 1989 مخفی نگه داشته شده بود. همچنین در این نمایشگاه یک صندلی پرتاب و لباس ایمنی سگ، یک توالت فضایی، دوش و یخچال و همچنین یک مانکن از یوری گاگارین به نمایش در آمده که برای آزمایش تاثیرات تابش روی ماه به پرواز درآمده بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا