ایران و ترکیه؛بیشترین جراحی بینی درمنطقه

به گزارش ایرنا، دکتر حسین ابدالی روز یکشنبه در نشست خبری بایدها و نبایدهای جراحی پلاستیک بینی اظهار کرد: پس از جراحی زیبایی بینی در ایران، بیشترین آمار مربوط به جراحی زیبایی شکم است.وی با بیان اینکه ایران در جهان رتبه اول جراحی بینی را به خود اختصاص داده است، گفت: نوع آناتومی بینی ایرانیان سبب شده است این جراحی در کشور بیشترین متقاضی را داشته باشد.

ابدالی اضافه کرد: در قرن اخیر پیشرفت علم پزشکی سبب رونق جراحی های زیبایی در جهان شده است به طوری که در آمریکا جراحی بینی سومین عمل شایع زیبایی محسوب می شود.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: حدود 80 درصد هوایی که وارد ریه می شود از طریق بینی است و این عضو حیاتی برای بدن انسان ها از حساسیت ویژه ای برخوردار است و هر اشکال و نقصی در این عضو حیاتی می تواند سلامتی افراد را به مخاطره بیاندازد.
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی با توصیه مبنی بر اینکه عمل جراحی زیبایی فیزیولوژی را نباید فدای زیبایی کنیم، ادامه داد: هدف اصلی در جراحی بینی در ابتدا رفع نقص تنفسی، انحراف بینی و شکستگی ها است و اگر فیزیولوژی بینی فردی در حین جراحی از بین رود، حس بویایی او مختل می شود.
ابدالی به عوارض جراحی بینی اشاره کرد و گفت: خونریزی، عفونت، از بین رفتن حس بویایی و باقی ماندن انحراف بینی از جمله عوارض جراحی بینی است.
وی با بیان اینکه اطلاع رسانی و توجیه بیماران مراجعه کننده یکی از الزاماتی است که هر پزشک باید به آن توجه داشته باشد تا انتخاب متقاضی جراحی بینی با دقت بسیار صورت گیرد، تاکید کرد: اگر فردی بدون دلیل و اشکال برای جراحی بینی مراجعه کند، پزشک باید او را متقاعد و از انجام جراحی منصرف کند.
ابدالی در مورد سن مناسب برای انجام جراحی بینی گفت: حداقل سن برای جراحی زیبایی بینی در دختران 17 و در پسران 18 سال است و از آنجایی که رشد غضروف و استخوان های بینی و صورت پیش از این سن کامل نشده است، پزشکان به این موضوع به عنوان یکی از شروط جراحی توجه می کنند.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: افراد پس از سن 18 سالگی، در هر سنی می توانند اقدام به جراحی بینی کنند؛ البته پس از 35 سالگی، به دلیل افتادگی پوست صورت و از بین رفتن کلاژن های پوست بینی نتایج عمل جراحی آن طور متقاضیان انتظار دارند، نمی شود و به طور کلی افراد دارای سن بالای 40 سال نامزد مناسبی برای جراحی نیستند.
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی در مورد نقش انجام جراحی های زیبایی در ایران در زمینه توسعه توریسم درمانی گفت: 10 تا 15 درصد بیماران مراجعه کننده از کشورهای همسایه عراق، عربستان و دوبی، برای جراحی بینی به ایران عزیمت می کنند.
ابدالی در مورد استفاده از لیزر در جراحی بینی اظهار کرد: تبلیغاتی زیادی به تازگی در مورد استفاده از لیزر در جراحی بینی منتشر می شود که ارزش علمی ندارد چراکه در جراحی زیبایی بینی، از لیزر فقط برای برش استفاده می شود و کاربرد دیگری ندارد.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین در مورد جراحی بینی به روش آندوسکوپی اظهار کرد: آندوسکوپی در جراحی بینی نقشی ندارد مگر اینکه حین عمل نیاز به انجام کار دیگری در صورت باشد که برای استفاده از آن بتوان از این روش استفاده کرد.
ابدالی ادامه داد: در میان افرادی که یک بار جراحی بینی انجام داده اند 10 تا 12 درصد آنان نیاز به جراحی مجدد پیدا می کنند و همچنین آمارها نشان می دهد که میزان مرگ و میر در جراحی بینی، یک مورد در 10 تا 15 هزار جراحی بوده است. وی به هزینه های این جراحی در ایران اشاره کرد و گفت: هزینه جراحی بینی بر اساس کتاب تعرفه های سلامت که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین کرده است درنظر گرفته می شود و بین پنج تا 10 میلیون تومان متغیر است.
ابدالی افزود: البته در این زمینه نظارت دقیقی وجود ندارد و هزینه جراحی در تهران نسبت به شهرستان ها متفاوت است. وی با بیان اینکه تاریخچه جراحی بینی در جهان به سه هزار سال پیش بازمی گردد، افزود: نخستین بار جراحی زیبایی بینی را یک پزشک هندی انجام داد و این جراحی در بین هندیانی که به هر دلیل مجازات شده و بینی آنان بریده می شد، رواج داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا