دانسته های بشر از قطب جنوب بسیار اندک است

سینا پرس : قطب جنوب یکی از مناطق خاص زیست محیطی کره زمین محسوب می شود و ناشناخته های بسیاری در آن وجود دارد . این موضوع در حالی عنوان می شود که علی رغم پیشرفت های بشر در عرصه های مختلف تکنولوژی ، تنها در حدود یکصد سال است که بشر توانسته قطب جنوب را تصرف کند .

به تازگی خوزه رتامالس Jose Retamales مدیر موسسه پژوهشی قطب جنوب کشور شیلی INACH که جهت انجام یک پروژه تحقیقاتی – پژوهشی در بزرگترین جزیره از مجمع الجزایر شتلند Shetland Islands در قطب جنوب به سر می برد اعلام کرد : " قاره سپید پوش قطب جنوب به اندازه ای برای بشر ناشناخته است که گویا یک سیاره دیگر محسوب می شود . "

وی در این رابطه توضیح داد که : من یک مهندس شیمی هستم و باید اعتراف کنم تا پیش از شروع به فعالیت های پژوهشی و علمی خود در قطب جنوب و در موسسه INACH که در پایان سال 2003 میلادی آغاز شد ، اطلاعات کمی از قطب داشتم . در حقیقت باید این نکته را نیز اضافه کنم که هنوز اطلاعات من در مورد این بخش از کره زمین بسیار اندک و ناچیز است . ما باید مطالعات و پژوهش های بیشتری در این حوزه و با همکاری همه کشور ها انجام دهیم .

این موضوع در حالی عنوان می شود که خوزه رتامالس یکی از مشهور ترین و شناخته شده ترین دانشمندانی است که در سطح جهان در حوزه مطالعات قطب جنوب فعالیت کرده و به عنوان یک پژوهشگر درجه یک این حوزه در سطح بین الملل شناخته می شود .