تولید انحصاری برخی از داروهای گیاهی در ایران اما صادرات بسیار ناچیز

 زهرا حیدری داویجانی در گفت و گو با ایرنا بر لزوم توجه جدی به بازار جهانی درحوزه گیاهان دارویی تاکید کرد و افزود:اگر توزیع داروهای گیاهی به بازار داخلی بسنده و فعالیت کارخانه ها محدودباشد هیچ تغییری در این زمینه ایجاد نخواهد شد.داویجانی تصریح کرد: علیرغم تولید بیش از هزار قلم داروی گیاهی، متاسفانه صادرات در این زمینه ناچیز است؛ صادرات این داروها می تواند تحول بزرگی در تولید داروهای گیاهی ایجاد کند.

وی اظهار کرد: مسوولان باید شرایطی را فراهم کنند تا تولیدکنندگان داروهای گیاهی به سمت صادرات و بازار جهانی سوق پیدا کنند.
وی بسته بندی نامناسب، مشکل در تولید و گران بودن گیاهان دارویی را از مشکلات اصلی نبود صادرات دانست و گفت: تا زمانی که به بازار جهانی راه پیدا نکنیم اقتصاد کشور در حوزه های مختلف از جمله حوزه گیاهان دارویی ضعیف و بیمار خواهد بود.
حیدری به نقش موثر صادرات در رفع مشکلات تولیدکنندگان داروهای گیاهی اشاره کرد و گفت:صادرات نقش مفید تر از بیمه در حمایت از تولید کنندگان داروهای گیاهی، می تواند ایفا می کند. بیش از هزار نوع داروی گیاهی در کشور وجود دارد که این داروها از طریق داروخانه ها در دسترس مردم قرار می گیرد.
سهم داروهای گیاهی از سه دهم درصد به حدود پنج درصد رسیده که این موفقیت بزرگ و نشان دهنده علاقه مردم به مصرف اینگونه داروها است.
حدود 8 هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که از این تعداد 1400 تا 1800 گونه آن دارای خواص دارویی است. ایران با توجه به تنوع اقلیمی مکانی مناسب برای پرورش و کاشت گیاهان دارویی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا