یافته های جدید تاریخی با بررسی دی ان ای

برای سالیان سال، تاریخ به تدریج در کتاب ها، آثار، ساختمان ها و افسانه ها ثبت شده است. اما در عصری که علم زیست شناسی مولکولی در آن پیشرفت چشم گیری داشته است، کد های ژنتیکی انسان می تواند خلا های تاریخ را پر کند.

هر کدام از ژن های ما مواقعی که اجداد ما پشت سر گذاشته اند را ثبت می کند. دانشمندان با استناد به این نظریه در حال رمزگشایی ژن های انسانی هستند. محققان در تحقیقی که به تازگی انجام داده اند توانستند اطلاعات زیادی درباره الگوهای مهاجرتی هزار ساله بشر که در سلول های انسان امروزی نهفته است، به دست آورند.

محققان دانشگاه آکسفورد با استفاده از هزاران نمونه دی ان ای که از مناطق مختلف سراسر جهان از جمله اروپا و آسیای میانه جمع آوری شده بود به بررسی ارتباطات میان اقوام مختلف و زمان اختلاط و آمیزش این اقوام پرداختند.

بسیاری از اکتشافات این تیم، به نوشته های کتاب های تاریخ کنونی اعتبار دوباره بخشید. برای مثال، بررسی های ژنتیکی نشان داد که بسیاری از اقوام اروپای شمالی در اواخر هزاره اول با یکدیگر ترکیب شده اند.این آمیزش بیش تر در طول مدت زمان تحولات عمده اروپا در قرون وسطی اتفاق افتاده بود. این در حالی است که آمیختگی های ژنتیکی بین شمال افریقا و جنوب اروپا مرتبط با زمانی بود که اعراب شبه جزیره ایبری (شامل بخش هایی از کشورهای اسپانیا، پرتغال، جبل الطارق، آندورا و فرانسه) را به تصرف خود در آورده بودند.

به علاوه برخی از نتایج به دست آمده در این تحقیق موجب شگفتی دانشمندان شد. برای مثال محققین به شواهدی درباره حمله مغول ها به شمال شرق اروپا دست یافتند که قبل از چنگیز خان اتفاق افتاده بود. هم چنین آنها شواهد بسیاری درباره اختلاط اقوام اروپایی به دست آوردند که در طول زمان انجام شده بود. این گونه از یافته ها نشان دهنده  صدها مهاجرت بزرگ در تاریخ رخ داده است و در کتاب های تاریخ هیچ اشاره ای به آنها نشده است.

جرج باسبی، یکی از راهبران این تحقیق، در این باره بیان کرد: «تاریخ اغلب توسط برندگان و نخبگان نوشته می شود به همین دلیل ما درباره زندگی روزمره مردم کم تر شنیده ایم. تحلیل ما با بررسی دی ان ای اقوام مختلف و پی بردن به چگونگی ارتباط گروه های گوناگون، اطلاعات مفیدی درباره مردم به دست می دهد.»

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا