ضرورت جهش در تجاری‌سازی دستاوردهای سلول‌های بنیادی

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری در دومین نشست شورای عالی ستاد توسعه سلول‌های بنیادی، ضمن اشاره به حمایتهای معاونت علمی از حوزه سلول‌های بنیادی بر توسعه و تجاری‌سازی دستاوردهای سلول‌های بنیادی تأکید کرد.وی سلول‌های بنیادی را یکی از اصلی‌ترین‌ اولویت‌های اصلی کشور در حوزه فناوری‌های راهبردی عنوان کرد و افزود: در این حوزه ضعف‌ها و عقب‌ماندگی‌هایی در کشور داریم و رتبه‌های جهانی ایران راضی کننده نیستند.

ستاری در ادامه گفت: با تلاش فعالان سلول‌های بنیادی و حمایت‌ نهادهایی چون معاونت علمی و فناوری، باید جهش عظیمی در این حوزه طی چند سال پیش روی رخ دهد که البته با اقدامات صورت گرفته توسط ستاد توسعه فناوری سلول‌های بنیادی و فعالان این حوزه شاهد رخ‌دادن تحولی جدی در این حوزه خواهیم بود و معاونت علمی و فناوری در این مسیر از هیچ‌گونه حمایتی فروگذاری نخواهد کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اعلام افزایش تسهیلات و معافیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از کاهش سود این صندوق در آینده خبر داد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلول‌های بنیادی باید در جهت بهره مندی از حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی هدایت شوند و معاونت علمی و فناوری نیز تلاش دارد تا برای دانشجویان پسادکتری و پژوهشگران و محققان حوزه سلول‌های بنیادی، زمینه بهره مندی از حمایت‌های صندوق پژوهشگران کشور را فراهم کند.

ستاری با تأکید بر افزایش رقم قراردادهای منعقدشده در حوزه سلول‌های بنیادی گفت: رقم فعلی قراردادهای تجاری در این حوزه باید افزایش یابد و بر روی پروژه‌های نو که تجربه‌های زیادی از آن‌ها در کشور وجود ندارد، توجه و سرمایه‌گذاری شود.