ایران با تولید بیش از 43 درصد از علوم نانو ،جایگاه نخست جهان اسلام دارد

سیناپرس: بیش از یک دهه، بسیاری از دولت ها برای بهره گیری از فرصت هایی که فناوری نانو برای پیشرفت و توسعه صنعتی و اقتصادی فراهم می کند، وارد عرصه رقابت شده اند، در ایران نیز، نخستین جرقه های ظهور این فناوری در سال 1380 در نهاد ریاست جمهوری زده شد و مدتی بعد ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در سال 1382 تشکیل شد.

 

توسعه فناوری نانو با رویکردی نظام مند در این ستاد پیگیری شد و در سال 1384 سند راهبردی توسعه فناوری نانو به تصویب هیات وزیران دولت وقت رسید.براساس این سند، توسعه فناوری نانو باید موجب تولید ثروت و ارتقای کیفیت زندگی مردم شود و جمهوری اسلامی ایران باید تا سال 1393، به رتبه پانزدهم دنیا در شاخص های علم، فناوری و اقتصاد نانو دست یابد.

دکتر ' سعید سرکار' روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درخصوص دستاوردهای ایران درفناوری نانو و جایگاه ایران درجهان افزود: خوشبختانه پیشرفت ودستاوردهای خوبی دراین حوزه با حمایت های مقام معظم رهبری وتلاش خستگی ناپذیر تمامی دست اندرکاران فناوری نانو درکشورانجام شده است.
وی بیان کرد: روند گسترش این موفقیت به گونه ای است که تا پایان سال 2014محققان کشورمان توانسته اند با انتشارچهارهزار و555 مقاله ISI و اختصاص حدود 4/4 درصد از تولیدات علمی دنیا در زمینه فناوری نانو به خود، جایگاه هفتم دنیا را در این زمینه برای ایران کسب کنند.
 دبیرستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: در میان کشورهای اسلامی نیز از سال 1385 رتبه نخست دراختیار محققان کشورمان قرار دارد و ایران به تنهایی بیش از43 درصد از تولید علوم نانویی کشورهای اسلامی را در اختیار دارد.

سرکاراظهارکرد: فعالیت حدود دو هزار و220 عضو هیات علمی و 22هزار و300محقق تحصیلات تکمیلی ،همچنین تولید محصولات فناورانه نانویی در 148شرکت تولیدی و وجود برنامه های مشخص برای نقش آفرینی تمامی نهادهای فعال درنظام توسعه فناوری نانو، درآینده شاهد شتابی بیش ازگذشته در این حوزه خواهیم بود.

*** بکارگیری فناوری نانو درهشت صنعت مهم کشور

دبیرستاد ویژه توسعه فناوری نانویادآور شد: فناوری نانو همچنین می تواند درکنار ایجاد صنایع جدید، باعث توانمندسازی و رقابت پذیرشدن صنایع دیگر کشور شود.

سرکاربیان کرد: تاکنون درهشت صنعت مهم کشورشامل صنایع ساختمان، برق و نیروگاهی، خودرو، نفت و پتروشیمی، نساجی، دارو، آب و فاضلاب، کشاورزی وبسته بندی فناوری های بومی نانو بکار گرفته شده است. وی یادآورشد: به منظورتوسعه صنعت نانو، بخش مشترکی برای بکارگیری این فناوری در وزارت نفت و همچنین وزارت نیرو در نظرگرفته شده است.

سرکارگفت: برگزاری نشست های تخصصی ویژه صنایع مختلف در دستور کار این ستاد قرارگرفته و تاکنون 11نشست تخصصی برای صنعتگران حوزه های کامپوزیت و پلیمر، داروسازی، برق و انرژی، پوشش دهی، غذایی، چرم و نساجی و نفت و گاز برگزار شده است.

*** تولید 265محصول برپایه فناوری نانو

دبیرستاد توسعه فناوری نانو ادامه داد: ازسال 78 تا کنون در148 شرکت کشور،حدود 265 محصول مرتبط با فناوری نانو تولید شده که از این تعداد محصول، 117 محصول آن شامل تجهیزات آزمایشگاهی و 148 محصولات نانویی بوده است.

سرکار بیان کرد: ستاد فناوری نانو با هدف افزایش نرخ موفقیت در تجاری سازی دستاوردهای فناورانه، مجموعه ای باعنوان ' کریدورخدمات فناوری تا بازار' تشکیل داده است تا با ارائه خدمات به فناوران، فرآیند ورورد به بازار را تسهیل و سرعت بخشد.

وی یادآورشد: شرکت های خدمات فناوری در این کریدور، خدماتی از قبیل حمایت از ثبت اختراع، رصد فناوری و بازار، تهیه طرح کسب وکار، مشاوره تولید، بازاریابی وتامین مالی فناوران و شرکت ها دریافت خواهند کرد.
سرکار تصریح کرد: رشد ایران در فناوری نانو و فعالیت دانشمندان و محققان ایرانی در زمینه علوم نوین نشان از آن دارد که علم و فناوری برای ایرانی ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا