پیشگیری از گرایش نوجوانان به میان وعده‌های ناسالم با مصرف سویا

میان وعده‌های پروتئینی مانند سویا، احساس سیری را بیشتر می کند و عادات غذایی ناسالم را در افراد جوان کاهش می‌دهد.محققان می‌گویند: خوردن میان وعده‌هایی با پروتئین بالا در بعدازظهر، به بهبود کیفیت رژیم غذایی و کنترل اشتها در نوجوانان کمک می‌کند.

به گفته آن‌ها، برای کودکانی در این سن، تمایل به کنار گذاشتن وعده‌های غذایی استاندارد به وجود می‌آید و بسیاری از میان وعده‌هایی که تهیه و خوردن آن‌ها راحت است، چربی و قند بالایی دارند. وقتی که کودکان هنگام بعدازظهر میان وعده‌هایی با پروتئین بالا می‌خورند. احتمال اینکه در ادامه‌ روز میان وعده‌های ناسالم بخورند کمتر است و این مسئله، به خصوص برای کودکانی که می‌خواهند از افزایش وزن ناسالم جلوگیری کنند مهم است.محققان چگونگی تاثیر خوردن میان‌وعده‌ بعدازظهر بر اشتهای نوجوانان، تحریک به خوردن و انتخاب غذا در ادامه‌ روز و اینکه آیا زمانی که نوجوانان از خوردن میان وعده‌ها صرف‌نظر کردند؛ این موارد متفاوت است یا خیر را به طور کامل ارزیابی کردند و چگونگی تاثیر میان وعده‌ بعدازظهر در عملکردهای شناختی و خلق‌وخوی نوجوانان را اندازه‌گیری کردند.

به گفته آن‌ها علاوه بر مزایای مرتبط با اشتها و سیری، زمانی که نوجوانان میان وعده‌هایی با پروتئین بالا ‌مصرف می‌کنند، پروتئین بیشتری را در طول روز جذب کرده و چربی غذایی کمتری مصرف می‌کنند. بنابراین اضافه کردن میان وعده‌های پروتئینی عصرگاهی، راهکار مفیدی برای افرادی است که سعی می‌کنند پروتئین بیشتری در طول روز بخورند.

آنها می‌گویند: علاوه بر این‌ها دریافتیم که میان وعده‌هایی با پروتئین بالا جنبه‌های مشخصی از خلق و عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشند.

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه میسوری تاکید می‌کنند: توصیه می‌شود که غذاهایی با پایه‌ی گیاهی و با پروتئین بالا نظیر سویا که کیفیت بالایی دارند و ارزان‌تر و دوستدار محیط‌زیست هستند را بیشتر مصرف کنیم تا آثار مثبت روی اشتها و سیری افزایش یابد.