تغییر وضعیت آب و هوا و افزایش انتشار گاز متان با ذوب یخ های قطب شمال

 محققان سوئدی می گویند: تغییر وضعیت آب و هوا، قطب شمال را گرفتار یک چرخه معیوب –گرم شدن و ذوب شدن، ذوب شدن و گرم شدن– کرده است.براساس این مطالعه جدید که در مجله Geophysical Research Letters منتشر شده است، ذوب شدن یخ آب دریا در قطب شمال با افزایش انتشار گاز متان ارتباط دارد.

در این مطالعه آمده است که یخ دریا مانند بازتاب دهنده شیشه جلو خودرو ، اشعه های گرم نور خورشید را منحرف می سازد.
زمانی که یخ ذوب می شود، آب های سطحی اقیانوس قطب شمال گرمای بیشتری را جذب می کند، دمای هوا را در این منطقه افزایش می دهد و میکروارگانیسم ها را در توندرا قطبی که گاز متان منتشر می کنند، تقویت می کند.
متان که گاز گلخانه ای اثرگذارتری در قیاس با دی اکسید کربن است- به نوبه خود موجب تشدید تغییرات آب و هوا و گرم شدن جو می شود.
این چرخه معیوب به واسطه گرمایش وضعیت اقلیمی که ذوب شدن بیشتر یخ دریا را در پی دارد، تکرار می شود و در نتیجه گاز متان بیشتری را منتشر می کند.
هر سال لایه های یخ دریای قطب شمال نازک تر می شوند و همین امر ذوب آن را در فصل تابستان تسهیل می کند.
به گفته محققان، زوال یخ دریا در قطب شمال از ملموس ترین پیامدهای تغییر آب و هوا است و تاثیر فوق العاده ای در وضعیت آب و هوای این منطقه دارد.
از دهه 1990، یخ دریا در قطب شمال با سرعت فوق العاده ای، حدود 14 درصد در هر دهه، از بین رفته است. به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، گمان می رود با کاهش بیشتر یخ دریا، سیر صعودی افزایش دما در قطب شمال و نیز انتشار گاز متان از تالاب های شمالی ادامه یابد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا