بودجه صدمیلیون دلاری برای جستجوی موجودات فضایی

جستجوی هوش فرازمینی (SETI) از حدود نیم قرن پیش آغاز شده اما تا کنون با موفقیتی همراه نبوده است. اکنون بیستم جولای یوری میلنر (Yuri Milner) میلیاردر روسی از جامع‌ترین برنامه برای جستجوی موجودات فضایی با اختصاص یک بودجه‌ی 100 میلیون دلاری خبر داد.

این پروژه با کمک تلسکوپ رادیویی ویرجینیای غربی، رصدخانه‌ی پارکز استرالیا و تلسکوپ اپتیکی رصدخانه‌ی لیک کالیفرنیا انجام خواهد گرفت. میلنر همچنین نامه‌ا‌ی در این باره منتشر کرده است که دانشمندان متعددی از جمله استفان هاوکینگ آن را امضاء کرده‌اند.

در این پروژه به دنبال سیگنال‌های اپتیکی یا رادیویی خواهند بود که از یک منبع مصنوعی می‌آید. به عنوان مثال آن‌هایی که در بسامد خاصی متمرکزند و به شیوه‌ای منظم تکرار می‌شوند. پهنای باند در نظرگرفته شده به این منظور یک تا ده گیگا هرتز است.

در اوایل دهه‌ی 1990 ناسا حمایت‌های تحقیقاتی در این زمینه انجام داد اما پس از سه سال متوقف شد و در سال‌های اخیر این بودجه کمتر از یک میلیون دلار بوده است. اما اکنون میلنر دری تازه روی این پروژه گشوده است.  به گزارش انجمن فیزیک ایران، او همچنین قصد دارد یک جایزه‌ یک میلیون دلاری به بهترین پیامی که برای ارسال به موجود فضایی احتمالی شناسایی شده، ساخته شود، اختصاص دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا