هیچ مکمل غذایی جایگزین پروتئین موجود در غذا نیست

این شیوه‌ از تغذیه این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است وهر روز به تعداد گیاهخواران افزوده می‌شود. این افراد معتقد هستند مصرف مواد گوشتی نه تنها موجب حفظ سلامت در افراد نمی‌شود بلکه باعث پایین آمدن طول عمر مفید در افراد شده و سلامت آنها را با خطر مواجه می‌کند؛ از این رو با حذف گروه غذایی گوشت و فراورده‌های لبنی، سعی  در حفظ سلامت خود دارند. اینکه  این اقدام تا چه میزان صحیح و منطقی است  وآیا امکان حذف یک گروه غذایی از تغذیه وجود دارد یا خیر پرسشی است که کارشناسان تغذیه جوابگوی آن هستند.

دکتر احمدرضا درستی(متخصص تغذیه) در این باره می گوید: حذف گوشت از وعده‌های غذایی اقدام مناسبی در علم تغذیه نیست و عوارض پنهان خود را در دراز مدت نشان خواهد داد. دلیل این امر هم خواص وویتامینهایی است که تنها در این گروه غذایی یافت می‌شود و همه برای بدن ضرورت دارند. گوشت سرشار از آهن است و چهل درصد آهن بدن از راه مصرف گوشت جذب می‌شود. جذب آهن از سایر گروههای غذایی بسیار ناچیز است. از طرف دیگر منابع حیوانی منبع ارزشمند ویتامین «بی 12» هستند که این ویتامین برای حفظ سلامت سیستم اعصاب ضرورت دارد. برخی از گوشتها علاوه بر این خواص حاوی امگا 3 هستند نظیر گوشتهای دریایی«انواع ماهی و میگو» که این ماده غنی نقش حفاظت از سیستم ایمنی بدن را دارد. افرادی که از این ماده غذایی استفاده نکنند به پیری زودرس و ضعف سیستم عصبی مبتلا می‌شوند. پس با توجه به این خواص در گوشت و فراورده‌های لبنی حذف آن از رژیم غذایی کار عاقلانه‌ای نیست.

درستی در ادامه افزود: در مواقعی مصرف گوشت برای سلامت مضر است که فرد مصرف بی رویه داشته باشد. مصرف بی اندازه گوشتهای قرمز سلامت قلب را به خطر می‌اندازد زیرا باعث افزایش کلسترول در بدن می‌شود . برخی از افراد گمان می‌کنند مصرف ماهی به هر میزان مشکلی برای سلامت ایجاد نمی‌کند، درحالیکه واقعیت چنین است که افزایش میزان امگا3 در بدن هم خطرات خاص خود را دارد و موجب رقیق شدن بیش از حد خون و خونریزی داخلی در بدن می‌شود.پس همانطور که حذف گوشت از تغدیه توصیه نمی‌شود مصرف بیش از اندازه آن هم کار صحیحی نیست.

این متخصص تغذیه در خصوص سهم گروه غذایی گوشتها در هر گروه سنی افزود: مصرف گوشت در هر گروه سنی باید حدود دو تا سه سهم در روز باشد. باید توجه داشت که این مقدار شامل حبوبات و لبنیات و تخم مرغ می‌شود. زیرا تمام این مواد غذایی در گروه پروتئین‌ها قرار می‌گیرند. اگر فرد در طی روز یک تکه گوشت کوچک و یک تخم مرغ و نصف استکان حبوبات مصرف کند نیاز خود را از این گروه برطرف ساخته است. البته کودکان و نوجوانان در حال رشد تا چهار سهم در طول روز می‌توانند مصرف کنند و کهنسالان بهتر است از گوشتهای سفید بیشتر استفاده کنند.

درستی در انتها تصریح کرد: حذف کامل گوشت و فراورده‌های لبنی از تغذیه خطرات و آسیبهای جدی به سلامت مغز و سلولهای بدن می‌رساند . از این رو افرادی که گیاهخوار مطلق هستند یعنی نه تنها گوشت نمی‌خورند بلکه تخم مرغ و لبنیات هم مصرف نمی‌کنند به شدت در معرض آسیب هستند و در طولانی مدت در معرض مرگ سلولهای مغزی و عصبی قرار می‌گیرند. زیرا پروتئین کافی دریافت نمی‌کنند و هیچ مکملی قادر به برطرف ساختن نیاز آنها نیست. افراد گیاهخواری که از تخم مرغ و فراورده‌های لبنی استفاده می‌کنند با تجویز مکمل‌ها قادر به تأمین انرژی بدن وجبران  ویتامینهای از دست رفته هستند . لیکن گیاهخواران مطلق به هیچ عنوان نمی‌توانند از آسیبهای ناشی از حذف گروه پروتئین در سلامت خود در امان بمانند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا