افزایش تعداد مبتلایان به ام اس پیشرونده

 دكتر محمود عابدينی با اشاره به اينكه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد بيماران ام اس در جهان به سمت ام اس پيشرونده می روند، گفت: ما بايد كاري كنيم كه بيماران به اين فاز كشيده نشوند زيرا در چنين شرايطي، وضعيت بيمار بسيار وخيم مي شود و بيمار ديگر نمي تواند امور روزمره خود را انجام دهد و به كمك ديگران نياز پيدا مي كند.

وی افزود: ماهيت بيماري ام اس اين است كه مرتب پيشرفت مي كند در اين بيماری يک پروسه التهابي پيش مي آيد كه فاز پيشرفته بيماري است و اگر بيمار در اين فاز برود اقدامات توانبخشي خيلي موثر است و مي توان از اين طريق وضعيت او را بهبود بخشيد. بنابراين توانبخشي از بخش هايي است كه سعي شده در اين كنگره بيشتر روي آن مانور داده شود.

عابدینی با بيان اينكه تعداد مبتلايان به ام اس پيشرونده در حال افزايش است، گفت: شايد تا حدود ۱۵ تا ۲۰ سال پيش بيماران كمتر در اين فاز مي رفتند اما درحال حاضر تعداد اين بيماران بيشتر شده است و اين مسئله باعث مختل شدن كل فعاليت روزانه بيماران و حتي خانواده هاي آنها مي شود.

وی اظهار كرد: بنابراين هدف اين است كه با اقدامات توانبخشي به موقع بتوانيم شرايط بيماران را بهبود بخشيم و در اين كنگره نيز بخشي به عنوان اقدامات پرستاري اختصاص داده شده است.

عابدینی ادامه داد: يكي از مباحث كنگره در مورد درمان هاي جديد ام اس و داروهاي موجود در بازار است كه بيشتر تزريقي هستند و ممكن است به صورت هفتگي، يک روز در ميان يا هفته اي سه بار مصرف شوند.

وی در مورد داروهاي تزريقي گفت: معمولا مصرف اين داروها مادام العمر است يعني بيمار ام اس بايد تا آخر عمر از اين دارو استفاده كند بنابراين طبيعي است كه بيماران بعد از مدتي از تزريقات مكرر خسته شوند يا دچار عوارض شوند بنابراين ممكن است درمان دارويي را قطع كند.

عابدینی اظهار كرد: ازجمله عوارض شايعي كه اين داروها ايجاد مي كنند تب و لرز، درد عضله، درد مفاصل، تعريق زياد و دردهاي منتشر و واكنش هاي پوستي در محل تزريق است. همچنين ممكن است بيمار دچار ترس از تزريق شود كه در اثر مجموع اين عوارض بيمار ممكن است خسته شده و درمان هاي تزريقي را رها كند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا