ارائه مدل دقیق مغز موش‌ برای آشکارسازی منشأ بیماری‌های روانی

دانشمندان سالانه میلیون‌ها آزمایش را بر روی موش‌ها انجام می‌دهند و این حیوانات برای بازتولید بیماری‌های انسانی از لحاظ ژنتیکی اصلاح می‌شوند.در این میان، در اختیارداشتن مدل دقیق‌ از مغز موش‌ها دانش محققان را درباره ارتباط بین ژنتیک و بیماری‌ انسانی متناظر با آن افزایش می‌دهد.

دانشمندان نوعی connectome یا نقشه‌ای از مدار مغزی موش را با استفاده از گرفتن اسکن ام‌آر‌آی و با وضوح فضایی بیش از 100 هزار بار بزرگ‌تر از ام‌آر‌آی سنتی ارائه داده‌اند.داده‌های بدست‌آمده با استفاده از تصویربرداری پخش وزنی حاصل شدند که این شیوه ردپاهای گذرگاه‌های فیبرهای عصبی موسوم به آکسون را در سراسر مغز رهگیری می‌کند.

دقت connectome با تفکیک‌پذیری فضایی و تعداد زوایای مختلف اسکن‌شده تعیین می‌شود و داده‌های جدید بیش از هزار برابر دقیق‌تر از اسکن‌های تصویربرداری پخش وزنی پیشین از مغز موش هستند.این مطالعه با ارائه اتصالات مغز موش در وضوح بالا می‌تواند دارای اثر عمیقی بر مطالعات جامعه تحقیقاتی علوم اعصاب باشد. این تحقیق همچنین به طور قابل‌توجهی توانایی دانشمندان را در تعیین اتصالات موجود بین نواحی مختلف مغز ارتقا می‌دهد و به داده‌های علوم اعصاب دقیق‌تر و برداشت‌های کمتری می‌انجامد.

محققان حاضر در حال ایجاد درگاه آنلاینی برای دانشمندان سراسر جهان هستند که به آن‌ها امکان دسترسی به فایل‌های دیجیتالی را با هدف انجام تحقیقات درباره مدار عصبی موش‌ها می‌دهد.به گزارش ایسنا، جزئیات این مطالعه در مجله Cerebral Cortex ارائه شد.